Top 10 GenCon 2017

Gen Con is de Ameritrash tegenhanger van Essen Spiel beurs. Een enorme boardgame beurs, waar bakken met Ameritrash titels voor het publiek worden gelanceerd. En ondanks dat veel van die titels vooraf al via kickstarter te bestellen waren, is het toch altijd weer een spannende week in de Ameritrash wereld!

Deze lijst werd mede mogelijk gemaakt door W. Eric Martin van BoardGameGeek. Hij houdt elk jaar een enorme Geeklist bij met de informatie van allerlei games die uit gaan komen. Een hoop doorlees en nazoek werk later is dit het resultaat. Dit zijn games die ons op basis van hun beschrijvingen interessant lijken. Geen garanties, niet gespeeld, gewoon wat nu boeiend lijkt! Wel één belangrijke disclaimer, in principe zijn alle games die wij geselecteerd hebben volgens de lijst gereleased (in meer of mindere mate) op Gen Con. Games die dus daar gedemo’d worden, maar nog niet daadwerkelijk kunnen worden gekocht staan er NIET op (als het goed is).

Maar goed, genoeg gesproken. Hier is dan – in willekeurige volgorde-  onze top 10 voor GenCon 2017!

Aeon’s End: War Eternal (Kickstarter)

Kevin Riley
Action Phase Games /’ Indie Board & Cards
2017

1-4 spelers
60 minuten
Engelstalig

Wij schreven eerder al over het basisspel van Aeon’s End (link). Een spel waar wij beiden erg enthousiast over waren. Vlak na onze review kwam de kickstarter online van een stand-alone uitbreiding van het spel; Wat Eternal. Buiten het feit dat het spel er nog mooier uitziet dan het origineel, introduceert het een aantal nieuwe spelelementen.

Zo zulk je bij verschillende spells de ‘link’ vaardigheid gaan tegenkomen waarmee je twee spells die met elkaar gelinkt zijn in één slot kunt gaan neerleggen. Zonder dat dit al teveel complexiteit aan het spel toevoegt, zorgt dit er wel voor dat het deckbuilding aspect van het spel weer wat extra diepte krijgt. Nu zul je namelijk juist die combinaties willen opzoeken om optimaal gebruikt te gaan maken van de breaches die je geopend hebt.

Wat Eternal is een titel die wij direct gebacked hebben op kickstarter en waar wij in elk geval heel erg naar uitkijken!

Unicornus Knights

Senji Kanai
Alderac Entertainment Group
2016

2-6 spelers
60-90 minuten
Engelstalig

Senji Kanai kennen we met name vanwege zijn kleinere (en veelal snelle) kaartspelletjes. Ditmaal komt hij echter met Unicornus Knights, een coöperatief spel voor 2-6 spelers waarin de spelers de rol van verschillende generaals op zich zullen nemen die als doel hebben om de prinses (die uit haar koninkrijk verjaagd is) een veilige route terug naar huis te verschaffen.

Niet gehinderd door ook maar enig besef van het gevaar waarin zij zich bevindt, loopt zij elke ronde (indien mogelijk) een stukje dichter naar de hoofdstad van haar koninkrijk. Aan de spelers is het om zowel op haar acties als op de acties van de tegenstanders te anticiperen door nieuwe soldaten aan te trekken, grondstoffen te verzamelen en uiteraard door (dice driven) te vechten.

Extra diepgang lijkt in dit spel te komen door het gebruik van fate kaarten. Over het bord zwerven de nodige characters en sommige daarvan boeit het totaal niet of de prinses terugkomt of dat haar vijanden het koninkrijk overnemen. Komen deze characters dichtbij de prinses of één van de spelers, dan wordt er voor hen een fate kaart getrokken. Deze zal bepalen of zij aan de kant van de prinses staan of niet en wat hun verder rol in het spel zal zijn. Een stukje onzekerheid die een droge coöperatie puzzel wat schwung geeft. Klinkt goed toch? Combineer dat met prachtig artwork en dan is dit zeker een titel om in de gaten te houden.

Met dit spel spelen we overigens wel een beetje vals. Unicornus Knights is een spel in de ‘Big in Japan’ serie van AEG. Spellen die het in Japan goed gedaan hebben en die nu een ‘grote’ release krijgen buiten Japan met Engelse versies van het spel. Maar aangezien mijn Japans wat roestig is, durf ik dit spel toch wel als nieuwe titel op deze lijst te zetten.

Legend of the Five Rings: The Card Game

Brad Andres, Erik Dahlman, Nate French
Fantasy Flight Games
2017

2 spelers
45-90 minuten (?)
Engelstalig

Legend of the Five Rings: The Card Game Legend of the Five Rings is de oude 2-speler game Legend of the Five Rings CCG van AEG, maar dan in geheel nieuw jasje van Fantasy Flight Games.

Ik heb het originele spel nooit gespeeld, maar ben er altijd nieuwsgierig naar geweest. Een CCG zoals L5R die tientallen jaren kan bestaan, is gewoon een goed spel. Het nieuwe L5R is behoorlijk veranderd door FFG, maar het thema en de wereld is intact. Je kan een potje L5R op meerdere manieren winnen. Het spel kent werkelijk prachtig verzorgd artwork, verschillende clans en genoeg manieren om het spel te spelen. Daarnaast kent L5R LCG het verraderlijk gemak van het LCG model, alles wat je wilt kopen zit kant en klaar in een pakje. Een game om in de gaten te houden.

This War of Mine (Kickstarter)

Michal Oracz, Jakub Wisniewski
Awaken Realms, Asmodee, Crowd Games, Galakte
2017

1-6 spelers
45-120 minuten
Engelstalig

This War of Mine is gebaseerd op een bekende indie-videogame over het Beleg van Sarajevo. De coöperatieve boardgame was vorig jaar een succes op Kickstarter, waar ruim 600.000 Britse ponden opgehaald werden om deze game te maken. Een deel van de reden achter dit succes is ongetwijfeld het thema.

Je speelt een groepje burgers in een aan puin geschoten stad. Elke dag probeer je samen weer opnieuw genoeg water en voedsel te krijgen om de dag door te komen. Lukt dat niet, kan je nog op strooptocht spullen te vinden. Natuurlijk zijn er veel verlaten huizen om te plunderen, maar je kan ook “anderen” motiveren hun goederen aan jou af te staan. Leuk aan de board game is dat er naast dit soort keuzes ook een flink verhaal aspect aan This war of Mine zit. Keuzes blijven op deze manier niet zonder consequenties. Elk karakter heeft zijn eigen achtergrond en reactie op keuzes die je maakt. Zo kan je eten van kinderen stelen, maar wat doet dat met je eigen groepje mensen..?

Outpost Siberia

Daryl Andrews, Jonathan Gilmour
IDW Games
2017

2-5 spelers
30-45 minuten
Engelstalig

Met Outpost: Siberia brengt IDW Games ons een coöperatief kaartspel voor 2-5 spelers dat in 30-45 minuten gespeeld kan worden. De spelers nemen de rol op zich van een wetenschapsteam op Siberië dat verschillende verschijnselen in de omgeving aan het onderzoeken is. Met gebruik van één gezamenlijk deck met kaarten zullen de spelers moeten proberen om de ‘storm of the century’, waar zij in terecht zijn gekomen,  te overleven.

Klinkt allemaal leuk, maar wat mij bij dit spel met name aansprak was de eenvoudige gameplay die je hebt en die je voor interessante keuzes lijkt te stellen. Zo begint een speler zijn beurt altijd met het pakken van de bovenste twee kaarten van de trekstapel. Eén van deze twee kaarten neemt hij vervolgens op hand en de andere komt in het open aanbod in het midden van de tafel te liggen.

De kaart(en) die je op hand hebt, mag alleen jij gebruiken om de verschillende threats aan te pakken. De kaarten in het midden van de tafel vormen echter een gezamenlijke voorraad aan equipment die iedereen mag gebruiken. Elke beurt zul je dan ook moeten kiezen wat je deelt met de groep (wat voor de symbooltjes gebruikt zal worden) en wat je voor jezelf wilt houden (voor de gave effecten van de kaarten). En ondanks dat we het groepsbelang natuurlijk erg belangrijk vinden, zijn sommige kaarten zo gaaf dat je ze gewoon moet hebben toch?

Tijdens de ronde komen er expeditiekaarten in het spel in de vorm van gebeurtenissen en threats die het spel in zijn moeilijkheid zullen moeten gaan voorzien. Zijn de expeditiekaarten op en leven alle spelers nog, dan heb je het spel gewonnen.

Fate of the Elder Gods (Kickstarters)

Christopher Kirkman, Richard Launius, Darrell Louder
Greater Than Games
2017

1-4 spelers
30-90 minuten
Engelstalig

Fate of the Elder Gods is een area control spel, van ondermeer Richard Launius. In Fate of the Elder Gods probeer jij als cultist jouw Ancient One als eerste te summonenen. Ja, de vernietiging van de wereld moet wel gebeuren door de juiste Ancient one!

Je Ancient one summonene doe je door meerderheden te krijgen op de Fate klok, waarbij je ook steeds de beschikking krijgt over krachtige magische spreuken om je te helpen in je doel. Let wel op! Hoe actiever je bent, hoe groter de kans dat je ontdekt wordt door de Investigators.

Wat trekt ons aan? Het is vooral Richard Launius, toch de maker van favoriete titels als Arkham Horror, Defenders of the Realm en Elder Sign. Het spel kent leuke mini’s, maar het bord is wat abstract. Ook moeten we het nog zien met de gameplay. Het klinkt leuk, maar ook wel verwarrend en een beetje gek.

Approaching Dawn: The Witching Hour

Kenneth C. Shannon III
Wizkids
2017

3-6 spelers
120 minuten
Engelstalig

Ondanks dat een hoop van de WizKids producties het voor mij ‘net niet’ zijn, vind ik deze titel van hun hand er toch wel weer interessant eruit zien. Ook hier hebben we het over een coöperatief spel (3-6 spelers), alleen wordt hier op basis van een scenario gespeeld.

De spelers kruipen in de huid van leden van een ‘coven’. In een wereld die gevuld is met heksen en demonen proberen de spelers de zonsopgang te halen om het spel te kunnen winnen.

Alle spelers beginnen met een aantal basisspreuken die zij kunnen gebruiken. Tijdens het spel zal dit arsenaal worden uitgebreid met verschillende andere spreuken. Elke spreuk kun je gebruiken als witte magie (geneest jezelf en kan gebruikt worden om vijanden van andere spelers te raken) of zwarte magie (verslaat jouw tegenstander maar verwondt jouw linkerbuurman). Het feit dat jouw keuzes je medespelers zo raken, komt omdat alle spelers bloodbound zijn met elkaar.

Oh, en had ik al verteld dat er – ondanks dat het een coöperatief spel is – maar beperkte communicatie toegestaan is en dat de spelers allemaal hun eigen secret objective is dat zij ook nog eens proberen te halen? Klinkt goed hè?

Twilight of the Gods (Kickstarter)

Chris Kluwe
Victory Point Games
2017

2-4 spelers
30-90 minuten
Engelstalig

Altijd al het idee gehad dat er een godheid in jou schuilt? Dan is Twilight of the Gods wellicht iets voor jou. In dit spel van Victory Point Games (2-4 spelers) kruipen de speler in de rol van één van de verschillende goden die het tegen elkaar gaan opnemen om te bepalen wie de sterkste god nu eigenlijk is.

Dit doe je door verschillende rondes te spelen die met name draaien om een ‘trade phase’ en een ‘manifesting of cards phase’. Tijdens de ruilfase probeer je om genoeg power te verzamelen om kaarten uit je hand uit te kunnen spelen. Elke kaart vertegenwoordigt een bepaalde hoeveelheid power. Hoe kom je aan meer? Door te onderhandelen met je medespelers. Je mag deze kaarten namelijk ruilen met elkaar om zo de hoeveelheid power te krijgen die je nodig hebt. Maar ook als je medespelers weigeren om te ruilen, zijn er nog steeds voldoende mogelijkheden om aan power te komen.

Tijdens ‘Manifesting of Cards’  ga je de kaarten die je wilt spelen uitspelen. Elke kaart heeft daarbij twee vaardigheden. Een effect wat je gebruikt, zodra je het uitspeelt en een effect onderaan de kaart (veelal een zwakkere variant van het eerstgenoemde effect). Het onderste effect kun je echter veelal alleen gebruiken als de kaart geruild is met je tegenstander en door hem als power gebruikt is. Hier zitten dan ook veel interessante keuzes is. Direct het topeffect gebruiken of ruilen in de hoop dat je meerdere malen het zwakkere effect mag gebruiken als jouw tegenstander het gaat gebruiken als power.

Al met al ziet dit eruit als een heerlijk spel dat hier met name met twee spelers nog weleens een hit zou kunnen worden!

Mountains of Madness

Rob Daviau
IELLO
2017

3-5 spelers
60-90 minuten
Engelstalig

Een nieuw cooperatief bordspel voor 3-5 spelers van Iello. In Mountains of Madness proberen de spelers de top van een berg te bereiken, waarbij je als groep meer artifacts probeert te verzamelen, dan je uiteindelijk injuries hebt.

Die berg bestaat uit een pyramide van tegels, waar je als groep onderaan begint. Vanaf het begin moet je steeds moeilijkere tegels verslaan door geheime handkaarten uit te spelen om de challenges die op de tegels staan te halen. Haal je de tegel niet, dan krijg je injuries en Madness.

Elke ronde draait de “leader” een aangrenzende tegel om en zet de timer op 30 seconden. Alle spelers moeten hun Madness kaarten op dat moment respecteren en zich houden aan speciale gedragsregels. Zo mogen ze soms niet praten, of moeten ze tijdrekken. Hoe hoger je komt, hoe meer madness je krijgt en hoe lastiger de opdrachten zijn om uit te voeren. Lastig is wel dat Mountains of Madness behoorlijk taalafhankelijk is, en veel van de Madness kaarten iets doen met taal. Zo mag je geen “Tool” zeggen, of andere woorden. Dit is natuurlijk lastig om ‘on the fly’ te vertalen.

Zoo Ball

Duncan Molloy.
Osprey Games
2017
2-4 spelers
15-30 minuten
Engelstalig

Dexterity games heb je iets mee, of niet. Wij kunnen op zijn tijd best genieten van een potje Crokinole, Rampage of Flick ‘m Up.

Zoo Ball is een nieuwe dexterity game van Osprey Games voor 2-4 spelers. In Zoo Ball hebben alle spelers een speelmat, 3 blockers tokens (witte stickers) en een aanvallende schijf. Je mag in je beurt alle 3 blockers flicken, of 1 aanvallende disk. Je scoort zodra je jouw scoor disk in het ‘doel’ van je tegenstander speelt. Zodra je dat doet, scoor je een punt en reset je alle stenen.

De vier speler versie lijkt wat chaotisch, de twee speler versie is wat tactischer. Het spel heeft 16 disks en een speelmat, maar kost gelukkig niet heel veel. Daarmee kan Zoo Ball met zijn simpele regels en gameplay wellicht genoeg lol bieden om als go-to dexterity filler te dienen!

Conclusie

Zo, we hoeven ons niet te vervelen toch als dit soort titels uit (gaan) komen! Het blijft leuk om te zien dat bepaalde trends zich binnen bordspelwereld voort blijven zetten. Zo komen er steeds meer spellen uit die coöperatief gespeeld worden en willen ook steeds meer uitgevers dat hun spelen solitair gespeeld kunnen worden.

Ook vind ik het persoonlijk goed om te zien dat er naast de titels die via Kickstarter de markt op komen er ook nog steeds genoeg titels zijn die geen gebruik maken van Kickstarter.

Maar zit er ook wat voor jullie tussen? Of hebben we iets gemist dat jou de game van Gencon lijkt? Meningen, flames, rants en andere praat? Gooi het in de comments!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.