Top 10 Essen Releases 2017

Nog een weekje en dan is het zover, Spiel 2017. Ook dit jaar zijn er weer de nodige mooie titels waar we halsreikend naar uitkijken. Maar welke titels eigenlijk? Ook dit jaar hebben wij weer een top 10 gemaakt van titels waar we maar uitkijken. Ook dit jaar weer een dank aan W. Eric Martin op Boardgamegeek. Zonder zijn fantastische geeklist op boardgamegeek is het bijna niet  bij te houden wat er uitkomt op Essen.

Een kleine disclaimer. We proberen onze lijst zoveel mogelijk te limiteren tot titels die daadwerkelijk hun (Europese) debuut maken op Spiel. Spiel is echter een beurs waar ook een overvloed aan euro-games uitkomt, waardoor het voor ons elk jaar weer een uitdaging is om tot een mooie lijst te komen. Titels die eerder te backen waren op Kickstarter en titels die reeds op GenCon zijn uitgekomen, hebben we een plekje gegund in onze lijst. Titels die op Essen te spelen zijn, maar niet daadwerkelijk gekocht kunnen worden niet. Daarnaast hebben we ons grotendeels gebaseerd op de lijst van Eric Martin van BoardGameGeek. Fouten en games die Essen missen moeten we ons dus voorbehouden!

 

Honorable Mentions

Unicornus Knight

Senji Kanai
Alderac Entertainment Group
2016
2-6 spelers
60-90 minuten
Engelstalig

Unicornus Knights is een titel die al op onze GenCon top 10 stond vermeld. En omdat we zo veel mogelijk variatie willen hebben in de beide lijsten hebben we deze niet opgenomen in de Essen top 10. Daarnaast is Unicornus Knights stiekem al een wat oudere titel, die nu door AEG opnieuw en grootser wordt uitgegeven. Zijn grote Europese debuut zal dit spel dan ook maken in Essen en dat is iets waar wij halsreikend naar uitkijken.

Een coöperatief spel voor 2-6 spelers waarin de spelers de rol van verschillende generaals op zich zullen nemen die als doel hebben om de prinses (die uit haar koninkrijk verjaagd is) een veilige route terug naar huis te verschaffen.

Niet gehinderd door ook maar enig besef van het gevaar waarin zij zich bevindt, loopt zij elke ronde (indien mogelijk) een stukje dichter naar de hoofdstad van haar koninkrijk. Aan de spelers is het om zowel op haar acties als op de acties van de tegenstanders te anticiperen door nieuwe soldaten aan te trekken, grondstoffen te verzamelen en uiteraard door (dice driven) te vechten.

Extra diepgang lijkt in dit spel te komen door het gebruik van fate kaarten. Over het bord zwerven de nodige characters en sommige daarvan boeit het totaal niet of de prinses terugkomt of dat haar vijanden het koninkrijk overnemen. Komen deze characters dichtbij de prinses of één van de spelers, dan wordt er voor hen een fate kaart getrokken. Deze zal bepalen of zij aan de kant van de prinses staan of niet en wat hun verder rol in het spel zal zijn. Een stukje onzekerheid die een droge coöperatie puzzel wat schwung geeft. Klinkt goed toch? Combineer dat met prachtig artwork en dan is dit zeker een titel om in de gaten te houden.

 

 

Approaching Dawn: The Witching Hour
Kenneth C. Shannon III
Wizkids
2017
3-6 spelers
120 minuten
Engelstalig

Voor Approaching Dawn: The Witching Hour geldt hetzelfde als voor Unicornus Knights. Ook dit is een titel die al in onze GenCon Top 10 stond vermeld, maar waar wij zeer naar uitkijken.

Ook hier hebben we het over een coöperatief spel (3-6 spelers), alleen wordt hier op basis van een scenario gespeeld.

De spelers kruipen in de huid van leden van een ‘coven’. In een wereld die gevuld is met heksen en demonen proberen de spelers de zonsopgang te halen om het spel te kunnen winnen.

Alle spelers beginnen met een aantal basisspreuken die zij kunnen gebruiken. Tijdens het spel zal dit arsenaal worden uitgebreid met verschillende andere spreuken. Elke spreuk kun je gebruiken als witte magie (geneest jezelf en kan gebruikt worden om vijanden van andere spelers te raken) of zwarte magie (verslaat jouw tegenstander maar verwondt jouw linkerbuurman). Het feit dat jouw keuzes je medespelers zo raken, komt omdat alle spelers bloodbound zijn met elkaar.

Oh, en had ik al verteld dat er – ondanks dat het een coöperatief spel is – maar beperkte communicatie toegestaan is en dat de spelers allemaal hun eigen secret objective is dat zij ook nog eens proberen te halen? Klinkt goed hè?

 

Unlock! Mystery Adventures
Alice Carroll, Thomas Cauët, Cyril Demaegd
2017
2-6 spelers
Space Cowboys
45-75 minuten
Co-operative Play / Puzzles / Storytelling
Engelstalig

Wij hebben ons enthousiasme over Unlock! niet onder stoelen of banken gestoken. Reviews over soortgelijke titels als Escape Room: The Boardgame en EXIT zitten nog in de pen, maar Unlock! opende voor ons de deuren richting de escape roomachtige spellen.

We sluiten de honourable mentions dan ook af met Unlock! Mystery Adventures. Drie nieuwe escape room scenario’s die gespeeld kunnen worden. En daar heb je het basisspel niet voor nodig. Opnemen in de top 10 vonden we echter niet helemaal eerlijk aangezien het spel in feite natuurlijk nog steeds hetzelfde is gebleven.

Wij kunnen niet wachten om te beginnen met Unlock! Mystery Adventures, maar laten we eerst de officiele top 10 voor Essen 2017 nog even bekijken!

En dan nu, de Top 10 (in willekeurige volgorde)!

Justice League: Dawn of the Heroes
Buster Lehn, Fran Ruiz
ABBA Games
2017
2-6 spelers
30-90 minuten
Engels

Superhelden blijft altijd een ‘gevoelig’ thema hier op Ameritrash.nl. Eén van de twee gezichten achter deze website is een zeer groot liefhebber van de superhelden franchises, de andere heeft er daarentegen helemaal niets mee. Het zal jullie niet verbazen dat eerstgenoemde er voor verantwoordelijk is dat Justice League: Dawn of the Heroes op de lijst terecht gekomen is.

Dawn of Heroes bevindt zich in het DC-Comics universum en laat de spelers helden als Batman, Superman en The Flash of schurken als The Joker en Darkseid spelen. En de twee tot zes spelers die dit doen, kunnen daarbij gebruik maken van zowel een skirmish mode als een adventure mode waarin je door verschillende (uit de comics afkomstige) verhaallijnen heen kunt spelen.

Wat mij daarin zeer aanspreekt is dat er voor elk karakter dat je speel gebruikt gemaakt wordt van een eigen mechanisme waarin ze geprobeerd hebben de eigenschappen van het personage tot uiting te laten komen. Zo speel je Batman met gebruik van actiekaarten die staan voor de verschillende gadgets die hij tot zijn beschikking heeft, maar speel je Superman met behulp van dobbelstenen die bepalen hoe effectief aanvallen zijn. Ook komt bijvoorbeeld de snelheid van The Flash tot uiting in een grotere hoeveelheid energy tokens (waarmee je acties kunt activeren) die je kunt gebruiken.

Een geheel eigen ‘feel’ voor elk personage dat wordt gespeeld en een grote hoeveelheid scenario’s én ook nog eens een skirmish mode beloven een grote herspeelbaarheid en veel variatie in het spel. Vraag blijft wel of er niet teveel in één spel terecht is gekomen wat het spel niet ten goede zou komen. Of dit zo is, komen we maar op één manier achter…..

.

Custom Heroes
John D. Clair
Alderac Entertainment Group (AEG)
2017

2-6 spelers
45 minuten
Engels

In 2016 kwam AEG met Mystic Vale op de markt. Een deckbuilder met een gimmick, want waar je je deck normaal opbouwde met meer en betere kaarten die je kocht werd er nu voor gekozen om kaarten daadwerkelijk te upgraden tijdens het spel. Dit laatste deed men door de upgrades in de sleeve van de kaart te schuiven waardoor je extra symbolen op de kaart te zien kreeg.

Dit jaar gebruikt AEG dezelfde gimmick om een klassiek Japans (en abstract) spel, Daihinmin, van een upgade te voorzien. Het principe van dit spel is intact gebleven. Tijdens jouw beurt speel je één of meer kaarten uit. Regels? Alle in een beurt gespeelde kaarten moeten dezelfde waarde hebben en de waarde van de gespeelde kaarten moet gelijk aan of hoger zijn dan de waarde van wat er al ligt. Is de waarde gelijk aan, dan moet de volgende speler een beurt overslaan.

Extra diepte en schwung moet aan het spel gegeven worden door diverse bijzondere vaardigheden die je kunt activeren door kaarten te spelen en daar tokens voor te betalen en door het feit dat je achter een spelersscherm jouw kaarten kunt upgraden.  Je kunt hiermee waardes van kaarten aanpassen en extra vaardigheden toevoegen aan jouw kaarten en je tegenstander daarmee verrassen.

Al met al blijft Custom Heroes natuurlijk een abstract kaartspel en zullen het artwork en de vaardigheden niet ineens het idee geven dat je een stel helden bent die tegen elkaar aan het vechten zijn, maar desalniettemin zijn wij wel erg benieuwd naar hoe deze titel uiteindelijk speelt….

 

Flip Ships
Kane Klenko
Renegade Game Studio
2017

1-4 spelers
30-45 minuten
Engels

Wij zijn het afgelopen jaar best een beetje fan geworden van de spellen van Renegade Game Studios. Zo viel Fuse erg in de smaak en ligt zijn grote broer Flatline ook op de stapel om snel eens gespeeld te worden.

Naar Essen neemt deze uitgever onder meer de dexterity game Flip Ships mee, een spel voor 1-4 spelers, waarin de spelers coöperatief in de rol kruipen van piloten die hun planeet van totale verwoesting proberen te behoeden. Het spel laat zich het beste omschrijven als ‘Space Invaders’ verpakt als dexterity game.

In Flip Ships wordt gebruik gemaakt van een ‘flip-mechanisme’ dat wij nog niet eerder zijn tegengekomen. Elke beurt leg je jouw scheepsfiches op de rand van de tafel waarbij een deel over de tafel heen hangt. Vervolgens schiet je deze fiches (door er met één vinger tegenaan de tikken) omhoog waarbij ze minstens éénmaal om hun eigen as heen moeten draaien. Hoe en waar het fiche landt, bepaalt het effect van jouw aanval voor deze ronde.

Op tafel liggen namelijk rijen met vijandige schepen én een moederschip. Land een fiche goed, dan doe je schade aan deze schepen waarmee je ze uiteindelijk zult vernietigen. Schepen die je niet op tijd vernietigt, zullen jouw kant op komen en uiteindelijk schade doen. Daarnaast hebben de verschillende schepen ook verschillende vaardigheden.

Maar naarmate het spel vordert zullen jouw schepen (fiches) ook sterker worden. Einddoel? Destoy or be destroyed. Ofwel jij vernietigt alle schepen en het moederschip, of jij zult zelf vernietigd worden.

 

Raid on Taihoku
Teng Chieh-Ming
Mizo
2017

2-4 spelers
40-60 minuten
Engels

Wij hebben al enige tijd een zwak voor spellen uit de Oosterse contreien. Het is spijtig dat veel spellen daarvan – wat ons betreft –  niet in aanmerking komen voor een review op Ameritrash.nl, anders zouden jullie hier voor meer over lezen. Vorig jaar kwam Far East War 1592 vanuit Essen mee onze kant op en daar waren wij zeer over te spreken.

Dit jaar hebben we onze pijlen gericht op Raid on Taihoku, een spel dat zich afspeelt tegen de achtergrond van het eind van de Tweede Wereldoorlog. Taiwan behoorde destijds nog bij Japan en bij een luchtaanval door de geallieerden waren de militaire faciliteiten in Taihoku het doelwit.

In Raid of Taihoku proberen 2-4 spelers coöperatief de bombardementen te overleven. Doel van het spel? Simpelweg overleven. Een nogal zwaar en beladen thema, iets wat we bijvoorbeeld eerder bij This War of Mine zagen. Nu is de verwachting dat Raid on Taihoku een minder verhalend spel zal zijn dan This War of Mine, wat er wellicht voor zorgt dat het spel iets makkelijker op tafel zal komen.

Tijdens elke ronde zul je moeten omgaan met honger, onverwachte gebeurtenissen en zul je jouw acties moeten gebruiken om resources te vinden, je naar ogenschijnlijke veilige havens moeten bewegen en dat alles onder de dreiging van de vallende bommen aan het einde van de ronde.

Onze preorder voor Raid on Taihoku is inmiddels geplaatst, dus we laten jullie zo snel mogelijk weten wat wij van deze titel vonden.

 

Rising 5: Runes of Asteros
Gary Kim & Evan Song
GaryKimGames, Mandoo Games, Holy Grail Games
2017
1-5 spelers
15-25 minuten
Engels

Rising 5: Runes of the Asteros is een spel dat in eerste instantie opvalt vanwege het mooie uiterlijk van het spel. Een nadere blik leert ons dat ook dit een coöperatief spel is en wel voor 1-5 spelers.

In het spel draait het om het vinden van de juiste runen en die op de juiste plek neer te leggen. Controle hiervan gebeurt door een app die je aangeeft of een rune juist of niet en of er runen zijn die op de juiste plek liggen. Een soort ‘Mastermind’ constructie.

Dit gaan de spelers doen door in hun beurt kaarten te spelen en de acties die daaruit voortvloeien te gebruiken door energieblokjes te verzamelen. Voor een groot gedeelte zullen zij die krijgen door met verschillende monsters te vechten. Dit laatste gebeurt dan weer door een worp van de dobbelsteen waarbij je bonussen krijgt door hulp van je medespelers in de vorm van kaarten die zij afleggen of het feit dat ze op dezelfde locatie staan als jij.

Heb je voldoende energieblokjes verzameld, dan kun je aanpassingen maken aan de vier runen die je hebt liggen (in de soort en de ligging van elke rune). En uiteraard is dit puur op gokken gebaseerd, want her en der liggen en aanwijzingen over de runecode verborgen op de planeet.

Vinden jullie de code, dan wordt het spel gewonnen. Bereikt de duisternis de rode maan of als de stapel kaarten op is, dan verlies je het spel.

Cthulhu: Rise of the Cults
Krysztof Wolicki
REDIMP GAMES
2017
1-4 spelers
90-120 minuten
Engels

In Cthulhu: Rise of the Cults spelen de spelers cultists voor hun favoriete Great Old Ones. Natuurlijk is jouw Great Old One de beste en dat wil je bewijzen. Dit doe je door je invloed op het speelbord continu uit te breiden en daarmee de andere spelers dwars te zitten.  Cthulhu: Rise of the Cults is dan ook in de eerste plaats een area control spel, maar heeft ook deckbuilder elementen. Hoe machtiger je Cult wordt, hoe beter de kaarten die je kan verdienen.

Elke beurt is er een random effect, wat positieve of negatieve effecten op het spelverloop kan hebben. Vervolgens hebben alle spelers 6 kaarten tot hun beschikking en rollen ze dobbelstenen om te kijken hoeveel resources ze te besteden hebben. Daarna programmeren alle spelers acties door het plaatsen van fiches, waarbij fiches bovenop reeds geplaatste fiches kunnen worden geplaatst. Tijdens de actieronde mag je alleen bovenste fiches van jouw kleur uitvoeren, waardoor strategisch plannen extra belangrijk wordt.

Al met al lijkt Cthulhu: Rise of the Cults een redelijk complex spel, waarbij alles uit de kast lijkt getrokken om een interessant speelsysteem te verzinnen. Wel wordt het spel ingeschat op 90-120 minuten, waarbij het toch redelijk snel lijkt te moeten kunnen spelen. Ik ben fan van het idee van area control met deckbuilder elementen, zoals we eerder ook zagen in Mythotopia van Martin Wallace. Verder ziet Rise of the Cults er goed uit, heeft leuke miniaturen en gaaf artwork. Verder heb ik op zich goeie ervaringen met RedImps vorige bekende titel, Lords of the Ice Garden. Wel lijkt Cthulhu: Rise of the Cults me wel heel erg complex en wellicht te weinig gestroomlijnd. Ook is de randomness met de dobbelstenen misschien te veel van het goede. Dus hoewel we geïnteresseerd zijn, is het wat mij betreft zeker een vette try-before-you buy. Dus zeker een spel om even te gaan bekijken. Al is het maar voor de miniatuurtjes.

 

Hunt for the Ring
Marco Maggi, Gabriele Mari, Francesco Nepitello
Ares Games
2017
2-5 spelers
90-180 minuten
Engels

In Hunt for the Ring speelt 1 speler Frodo en zijn mede-Hobbits op weg van de Shire naar Rivendell, op de vlucht voor de Nazgul die proberen de ring af te pakken. De andere speler(s) spelen juist de Nazgul. Afhankelijk van of Frodo met de Ring Rivendell bereikt, kan er nog een tweede spel volgen. In het tweede spel, speelt Frodo geen actieve rol meer, maar bepaalt een deck zijn movements.  De “Frodo-speler” bestuurt nu Gandalf, terwijl Gandalf  bezig is met de Nazgul afleiden.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen. Ik heb een groot probleem met ARES games. Ik vind War of the Ring helemaal fantastisch, en de meeste andere games van hun zijn niet helemaal voor mij. Hunt for the Ring combineert het thema van War of the Ring met een andere Ares titel, Letters from Whitechapel. En laat ik daar meteen eerlijk over zijn, die game is niet helemaal voor mij. Ik heb een paar leuke potjes gespeeld, maar heavy deductie is niet zo voor mij weggelegd. Hunt for the Ring is dan voor mij weer interessant, omdat het deductie aspect minder heavy lijkt en de game als “familie-titel” wordt weggezet.

Ook dat is echter weer niet zaligmakend, want is het spel dan wel moeilijk genoeg voor volwassen spelers? Verder, ben ik een tikje bang voor de twee delen waaruit Hunt for the Ring bestaat. Het is gewoon gek een spel in twee delen te hakken, waarbij er in beide heel andere regels gelden. Lijkt me onnodig complex en gimicky. In elk geval, de War of the Ring licentie zorgt er toch voor dat ik deze game met de nodige aandacht ga bekijken..

 

Fantasy Defense
Yoshiyuki Arai, Evan Song
Mandoo Games, Sweet Lemon Publishing
2017
1-2 spelers
15-20 minuten
Engels

Fantasy Defense is een heruitgave van een Japanse game, die eerder op Kickstarter is verschenen.  Het betreft hier een coöperatieve Tower defense game voor  1 of 2 spelers, dat je in ongeveer in 15 minuutjes tot een half uur zou moeten kunnen spelen.

In Fantasy Defense knokken twee facties, de Elves en Mensen, tegen de Orcs. Beide spelers proberen hun stad te beschermen. Elke stad heeft een muur, die beschermd moet worden. Elke ronde krijg je een aantal handkaarten met Units en Spells die je kan gebruiken om jouw stuk muur te beschermen. Elke ronde komen er ook meer Baddies aan die je moet proberen te verslaan. Fantasy Defense heb je gewonnen als je het deck met vijanden hebt verslagen. Je verliest zodra de Baddies je moraal tot 0 hebben gereduceerd.

Wat aan Fantasy Defense opvalt is het gave artwork. Ook zijn wij van Ameritrash vaak wel fan van relatief eenvoudige coöperatieve kaartspellen waar je samen tegen een deck knokt. Wij hebben dan ook de hoop dat Fantasy Defense past in het rijtje kaartspellen als The Grizzled, Deadline en The Lost Expedition. Met het artwork en de mogelijkheden en interessante kaart effecten lijkt het hier wel goed te zitten.

 

Arena: For the Gods
Maxime Rambourg
Hobby Japan, IELLO
2017
2-6 spelers
30-40 minuten
Engels

Arena: For the Gods is één van die Arena style combat games die je om de zoveel tijd ziet. Een arena combat game waarbij de spelers knokken om de beste te zijn. Recente voorbeelden zijn King of Tokyo, Ultimate Warriorz en Gorechosen. In Arena: For the Gods knokken de spelers als mythologische wezens om de volgende “Champion of the Gods” te worden.

De arena is een bord, met tokens en pillars erop. Dit zorgt ervoor dat er een beetje terrein is wat je beperkt in je bewegingen. Iedere speler krijgt verder 20 levenspunten blokjes. Wat Arena: For the Gods uniek maakt is dat het spel bestaat uit 2 rondes. Eerst bieden de helden om een Wapen, Mount, Armor en Spell. Per item type vindt een aparte bieding plaats, waarbij de speler die het hoogst biedt als eerste het item mag kiezen. De hoogste bieder zal dan natuurlijk het beste wapen kiezen.. Nadat de Wapens, Mounts, Armors en Spells zijn geveild start het tweede deel van de game, de combat.

Tijdens combat heeft elke speler beurten. Een beurt bestaat uit bekijken hoeveel dobbelstenen je hebt waarbij het maximum van 7 vermindert wordt met ontvangen penalties. Na je rol, mag je daarna nog 1x de dobbelstenen die je wilt opnieuw rollen. Met de resultaten van je roll kan je vervolgens equipment kaarten activeren. Setjes van 2 dobbelstenen mag je ook nog gebruiken om 1 schade te doen (2 attack dice), 1 stap te bewegen (2 movement dice), of een aangrenzende hero 1 vakje te pushen (2 schildjes dice).

Normaal gesproken houd ik niet zo van games waarbij de winnaar met de beste combinatie van items eigenlijk al gewonnen heeft. Ik kan me voorstellen dat Arena: for the Gods dat risico in zich heeft vanwege de bieding. Aan de andere kant bieden spelers met levenspunten, de speler met de beste equipment heeft dus de minste levenspunten.

Verder ziet Arena of the Gods er vermakelijk uit en kan het best wel eens redelijk eenvoudig flink wat spelplezier geven. Ik ben hier toch dan wel weer nieuwsgierig naar geworden en wil het toch wel vergelijken met een King of Tokyo, dat na 5 jaar nog steeds regelmatig gespeeld wordt.

 

Shadowscape
Blazej Kubacki
NSKN Games
2017
1-4 spelers
45-60 minuten
Engels

Shadowscape is een cooperatieve dungeon-crawl board game voor 2 tot 4 spelers die zich afspeelt in het Mistfall universum, uitgegeven via Kickstarter door NSKN Games. In Shadowscape gaan bekende figuren uit Mistfall de dungeon in om daar te knokken met het kwaad.  Het kwaad in Shadowscape bestaat uit een

Shadowscape gebruikt kaarten om random de dungeon op te bouwen, waardoor elke Dungeon steeds weer anders is.

In zijn of haar beurt, heeft de Hero 2 acties te besteden. Heroes kunnen allerlei acties doen die we al kennen van veel andere dungeon crawlers. moven, aanvallen, searchen, preparen en healen. Leuk lijkt me het kaart systeem waarbij je  Acties kan boosten. Acties worden krachtiger naarmate je er meer resources (kaarten) voor inzet. Het lijkt me een vrij puzzelig spel, met veel diepgang ondanks dat de mechanismen vrij eenvoudig lijken.

Wel vind ik dat Shadowscape er mooier uit had kunnen zien. Vooral het artwork op de plattegrond kaarten is wat abstract en ongedetailleerd. Ook de spelerskaarten bevatten geen artwork. Ook is het jammer dat de game ‘out of the box’ zonder mini’s komt en enkel kleine, liggende tokens. Voor mij een rare keuze. Gelukkig kan je er wel een losse set mini’s (ook te gebruiken voor Mistfall) bijkopen.

Conclusie

Ook dit jaar hoeven we ons niet te vervelen op Essen, want er komen weer een hoop mooie titels aan. Een aantal titels hebben we al een pre-order voor geplaatst en veel hopen we in Essen zelf te kunnen spelen. Kunnen jullie je een beetje vinden in de lijst? Of hadden we wat jullie betreft nog andere titels moeten opnemen?

Laat het ons gerust weten in de comments hieronder!!

2 Reacties

  1. Necrolupus

    Ik mis in het lijstje Dragonsgate College

    Reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.