Pocket Escape Room (spoilervrij)

Wij zijn groot fan van het genre spellen dat gebaseerd is op de Escape Room ervaring. En met enige regelmaat worden we op onze wenken bediend, want er komen nogal wat Escape Room spellen uit die je thuis met vrienden kunt spelen. In de Pocket Escape Room-serie is recent het vijfde deel uitgekomen. Reden genoeg om deze serie spellen eens nader te bekijken.

Pocket Escape Room serie
Martino Chiacchiera & Silvano Sorrentino
2017-2019
1-6 spelers
999 Games
60 minuten
cooperative play / escape room / puzzles
Nederlandstalig
Hoge mate van taalafhankelijkheid

Doel
De Pocket Escape Room spellen bestaan uit een stapel kaarten. Het doel van het spel is om door deze stapel heen te spelen en dit zo snel mogelijk te doen en zo min mogelijk fouten te maken.

Klinkt nogal abstract toch? Dat valt in de praktijk wel mee hoor. Elke Pocket Escape Room komt met zijn eigen achtergrondverhaal (zie hieronder bij spelverloop). Onderdeel van dit achtergrondverhaal is wat jouw daadwerkelijke doel is. Aan jullie om dit doel zo snel en efficiënt mogelijk te behalen.

Setup
Een echte voorbereiding is er eigenlijk niet. Je haalt de stapel kaarten uit de doos en legt deze zonder te schudden op tafel. Vervolgens lees je de bovenste kaart. Elke kaart zal je vertellen wat je moet doen en wat je mag lezen.

Zodra je de basis spelregels hebt gelezen en het achtergrond verhaal hebt bekeken en hebt voorgelezen, ben je klaar om te beginnen.

Ronde-overzicht
Zoals jullie gewend zijn, houden wij eventuele spoilers zoveel mogelijk voor ons bij dit soort reviews. En dat doen wij ook bij de Pocket Escape Rooms. Desalniettemin kan ik wel het één en ander vertellen over het spelverloop in het algemeen en kunnen we nader bekijken welke spellen er inmiddels allemaal te koop zijn binnen deze serie en in welke setting deze spellen zich afspelen.

Bij de setup heb ik reeds aangegeven dat het spel bestaat uit een stapel kaarten. De eerste paar kaarten zullen je de spelregels uitleggen en aangeven wat je verder nog nodig hebt om het spel te kunnen spelen (papier, potlood/pen en een stopwatch). De volgende kaarten vertellen je het achtergrond van het verhaal.

De stapel kaarten bestaat hoofdzakelijk uit twee soorten kaarten; raadselkaarten en voorwerpkaarten. De raadsels tonen je een afbeelding en een daarbij behorende vraag. Als spelers overleg je met elkaar om tot een antwoord op de vraag te komen. Denken jullie het te weten, dan draai je de kaart om en bekijk je of je het juiste antwoord hebt gegeven. Klopt jouw antwoord? Dan geeft de kaart aan hoe je verder moet gaan in het spel. Klopte jouw antwoord niet? Dan geeft de kaart nog steeds aan hoe je verder moet gaan in het spel, maar houd je wel bij dat je een fout gemaakt hebt.

Voor elk raadsel is het mogelijk om één aanwijzing te krijgen.Op deze manier kun je het spel dus iets eenvoudiger maken.

Voorwerpkaarten tonen je ook een afbeelding, maar dan een afbeelding van een voorwerp dat je later in het spel nodig zult hebben. Het kan zijn dat je het voorwerp noodzakelijk is voordat je verder kunt op een bepaald punt in het spel, maar een voorwerp kan ook gewoon handig zijn.

Dit deel is voor alle spellen in de Pocket Escape Room serie hetzelfde. Maar verder verschillen de spellen op een aantal punten van elkaar. Op welke punten gaan we natuurlijk niet verklappen, maar we kunnen we even kijken naar de verschillende titels in deze serie:

  • De Tijd Vliegt
    Het eerste deel in deze serie. In dit eerste deel kom je vast te zitten in een laboratorium. Je medespelers en jij zijn briljante studenten die voor een nogal bijzonder project zijn geselecteerd. Maar zijn jullie ook briljant genoeg om te kunnen ontsnappen uit het laboratorium?
  • Diefstal in Venetië
    In het prachtige Italië zijn je medespelers en jij professionele dieven die inmiddels van hun pensioen genieten. Helaas wordt het pensioen jullie niet gegund, want jullie worden uit je pensioen gelokt voor een laatste opdracht. In Venetië zul je een casino moeten beroven. Lukt het jullie om er met de buit vandoor te gaan?
  • Het Lot van Londen
    Scotland Yard, wie kent het niet. Jullie zijn een groep van de beste detectives die Scotland Yard ooit heeft gekend en jullie worden op geheime missie gestuurd. Londen wordt bedreigd en jullie zijn de enigen die een vreselijke catastrofe kunnen tegenhouden. Ga er maar eens aan staan….
  • Het Mysterie van Eldorado
    De stad van goud, wie kent hem niet… Zonder succes zijn je medespelers en jij hier al langer naar op zoek. Op de terugweg van weer een mislukte zoektocht krijg je te maken met een ongeluk met het vliegtuig en zijn jullie ineens op jezelf aangewezen midden in de jungle. Overleven jullie deze ramp of is dit het einde…..?
  • Achter het Gordijn
    Goochelaars! Magie doet de intrede in de Pocket Escape Room als je medespelers en jij worden uitgenodigd om een goochelshow van een bekende goochelaar bij te wonen. Kunnen jullie de illusie en wat echt is nog van elkaar onderscheiden?

Er zit overigens geen verdere samenhang tussen de spellen, dus je kunt ze spelen in de volgorde waarin je dat zelf wilt.

Conclusie

Escape Room spellen zijn er in verschillende soorten en maten. Eerder bespraken wij Unlock!Escape Room: The GamePuzzelpost: Het Boekanier Dossier en Escape Tales: The Awakening & Choose Your Own Adventure: House of Danger al en ik hoop dat er nog vele van dit soort titels bij gaan komen om te bespreken. Elk spel brengt zijn eigen nuances mee ten aanzien van het genre en het is dan ook grotendeels van de persoonlijke voorkeur afhankelijk of en welke jouw favoriet is.

De Pocket Escape Room serie valt natuurlijk direct op, zoals de naam al doet vermoeden, door het handzame formaat. Een klein kaartspel van 60 kaarten in een klein doosje. Ideaal om bijvoorbeeld mee op vakantie te kunnen nemen. Maar op het moment dat je ervoor kiest om te werken met een vaste stapel van 60 kaarten, dan zul je wel concessies moeten doen aan het spelverloop toch? Of niet?

Ja en nee. De verschillende verhalen in de spellen bieden voldoende achtergrond, een zekere mate van diepgang en zorgen ervoor dat je daadwerkelijk het idee hebt dat bij een Escape Room hoort. Het idee dat je in een bepaald scenario terecht bent gekomen, waar je door middel van gezamenlijk puzzelen uit vandaan zult moeten komen. De puzzels die je daarbij voorbij ziet komen zijn divers in hun soort en verschillen in moeilijkheidsgraad. Je hoeft daarbij echter nooit spelmateriaal te vernietigen of te bewerken zodat je het spel nadat het gespeeld is door kunt geven aan vrienden.

De concessies zitten voor mij met name in de afwikkeling van de puzzels. In feite kun je bij de Pocket Escape Room namelijk nooit vast komen te zitten. Ongeacht of je een goed of fout antwoord geeft, je gaat altijd door naar het volgende stadium van het spel. Een fout noteer je, waardoor je eindscore wellicht iets slechter is. Maar verder heeft dit geen consequenties. Dus geen eindeloos door blijven puzzelen zoals bij een aantal van de eerder genoemde spellen wel het geval is.

Of je dit als positief of negatief punt ziet, is afhankelijk van de voorkeur. Zelf vind ik het jammer. Ik heb liever dat ik erop wordt gewezen dat het antwoord fout is en dat ik vervolgens weer naar de puzzel moet kijken om hem alsnog op te lossen. Maar ik snap goed dat dit niet mogelijk is als je het spel in dit handzame formaat wilt houden. En aangezien dat laatste mij goed bevallen is, kan ik ermee leven dat ik af en toe een antwoord fout heb en wel gewoon door ga in het spel.

Het handzame formaat komt voor mij wel met een kanttekening. Op de doos staat aangegeven dat je het spel kunt spelen met 1 tot en met 6 spelers. Voor mij is dat absoluut geen optie. Ik speel dit spel het liefst met 1 of 2 spelers, misschien met 3 als ik daar iemand anders een groot plezier mee doe. Maar zeker niet met meer spelers dan dat. Alles wat je op elk gegeven moment hebt, staat op een paar kaartjes en met veel spelers komt er dan teveel inactiviteit bij kijken. Uiteraard zien 6 paar ogen meer dan 2 paar ogen, maar om nu bij elkaar op schoot te gaan zitten om alles goed te kunnen zien of continu een kaartje aan elkaar door te geven, dat zie ik zelf niet zo zitten.

Wel erg leuk vind ik de variatie tussen de – inmiddels 5- verschillende titels. In elk spel zit net even een andere twist waardoor het niet aan gaat voelen als een herhaling van zetten. Als er ooit een 6de t/m 10de titel in deze serie uitgebracht gaat worden, zullen die dan ook zeker hier in huis gaan komen.

Want uiteindelijk heb ik mij ook met deze Escape Room ervaring weer goed vermaakt!