Escape Tales: The Awakening & Choose Your Own Adventure: House of Danger (spoilervrij)

Het idee achter ‘Choose Your Own Adventures ‘bestaat al een tijdje. Deze boeken, waarin jij als hoofdpersoon zelf bepaalt welke richting het verhaal op gaat, bestaan als sinds halverwege de jaren ’70. Ditzelfde principe ben ik de laatste tijd een aantal keer tegen gekomen op de spellentafel. House of Danger (een Choose Your Own Adventure pure sang) en The Awakening (dat meer de richting van een Escape Room game gaat) wil ik daarvan graag bespreken met jullie. En uiteraard spoilervrij!

Escape Tales: The Awakening
Jakub Caban, Bartosz Idzikowski, Matt Dembek
2018
1-4 spelers
Board & Dice
180-300 minuten
Card Game / Deduction / Escape Room / Puzzle
Engelstalig
Hoge mate van taalafhankelijkheid

 

Choose Your Own Adventure: House of Danger
Prospero Hall
2018
1-99 spelers
Z-Man Games
60 minuten
Card Game / Cooperative Play / Deduction / Handmanagement / Storytelling
Engelstalig
Hoge mate van taalafhankelijkheid

Doel
Het doel van beide spellen is eigenlijk relatief eenvoudig, je moet door het verhaal heen zien te komen. In beide spellen begint het spel met een introductie van het verhaal. Wie ben je, wat drijft jou en daarnaast, wat gebeurt er momenteel in jouw leven. Aan de hand van deze basis, kun je kiezen welke richting jij op gaat. Binnen de bandbreedte van het verhaal uiteraard, maar je hebt daar redelijk wat vrijheid in.

Al spelende kom je steeds verder het verhaal in, waarbij je goed moet opletten en logisch moet blijven nadenken, want uiteindelijk kun je ook ‘af’ gaan. Zodra het verhaal aangeeft dat het spel over is, is dat ook het geval. En daar zal dan direct bij worden aangegeven of je hebt gewonnen of verloren.

Setup
Beide spellen maken – minimaal – gebruik van een klein speelbord. Bij House of Danger is het speelbord een overzicht voor de spelers. Op het speelbord wordt aangegeven in hoeveel gevaar een speler verkeert en hoe het staat met de bovennatuurlijke vaardigheden van de speler (in hoeverre hij visioenen en dergelijke kan krijgen).

Bij The Awakening is het speelbord een overzicht van de delen van ruimtes die je kunt onderzoeken. Elk gebied dat je kunt onderzoeken, is onderverdeeld 12 secties die staan aangegeven op het bord en op de plattegrondkaarten die tijdens het spel naar boven zullen komen. Door fiches te gebruiken op het bord, kun je aangegeven welke secties je wilt onderzoeken.

Verder draaien beide spellen om één of meer stapels kaarten. Bij House of Danger wordt er gebruik gemaakt van verhaalkaarten en aanwijzingskaarten, bij The Awakening gaat het om spelkaarten, doemkaarten en locatiekaarten.

Ronde-overzicht
In House of Danger speel je een paranormaal begaafd onderzoeker die al weken last heeft van nachtmerries/visioenen. Aan jou om over vijf hoofdstukken uit te zoeken wat er nu precies speelt. Elke hoofdstuk komt met een nieuwe set verhaal- en aanwijzingskaarten. Het is dan ook zeer eenvoudig om het spel ‘op te slaan’ aan het einde van een hoofdstuk. Je onthoudt welke voorwerpen je al had, noteert ergens wat jouw huidige psychic en danger level is.

Het uitgangspunt bij House of Danger zijn de verhaalkaarten. Die geven je aan wat je aan het doen bent, wat je ziet, hoort en ruikt. Daarnaast geven deze verhaalkaarten je de opties aan waar je uit kunt kiezen; ga je links of recht, confronteer je iemand of probeer je weg te vluchten. Bij het merendeel van de opties behoren uitdagingen op het gebied van klimmen, vechten, behendigheid, perceptie en kracht. Je hebt daarbij verplichte uitdagingen (waar je niet onderuit kunt) en optionele uitdagingen (niet verplicht, maar kunnen je een hoop opleveren).

Om die uitdagingen te kunnen halen, gooi je met een standaard dobbelsteen. Is het aantal ogen op de dobbelsteen hoger of gelijk aan jouw huidige danger level, dan haal je de uitdaging. Is het aantal ogen lager, dan faal je. Tijdens het spel kun je her en der voorwerpen vinden die jou kunnen helpen tijdens je zoektocht. Sommige van die voorwerpen kun je eenmalige gebruiken, andere blijf je behouden. Die voorwerpen worden grotendeels gebruikt om de uitdagingen makkelijker te kunnen halen. Ben je bezig met een krachtuitdaging en je hebt een voorwerp dat je een bonus oplevert voor die uitdaging, dan kun je deze gebruiken.

Afhankelijk van of je een uitdaging haalt, geeft de verhaalkaart aan wat je verder moet of kunt doen. Succesvolle uitdagingen leveren je extra aanwijzigingen, voorwerpen e.d. op. Haal je uitdagingen niet, dan kun je hierdoor voorwerpen verliezen maar ook kan het danger level hierdoor omhoog gaan. Wordt dit niveau te hoog, dan verlies je psychic punten en reset je daarmee jouw danger level.

Door het halen van de uitdagingen en het maken van de juiste keuzes, zul je door het verhaal heen lopen en verschillende voorwerpen vinden en visioenen krijgen. De visioenen die je krijgt, geven je aanwijzingen voor wat er kan gaan komen. Op relatief abstracte wijze krijg je beelden door in de vorm van kaarten en die waarschuwen je ergens voor. Later in het spel kan zich dan een situatie voordoen waarbij je zelf moet constateren dat je hier eerder voor bent gewaarschuwd.

De voorwerpen kunnen je helpen om een uitdaging te halen, maar kunnen je ook op andere wijzen helpen. Meerdere keren tijdens het spel zul je tegenkomen dat als je een bepaald item hebt, je een andere kaart mag bekijken en uitvoeren. Het zoeken naar de juiste voorwerpen kan dan ook erg lucratief zijn.

Je zult tijdens het verhaal wel goed moeten oppassen met welke keuzes je maakt. Je kunt namelijk doodgaan in House of Danger. Gek genoeg is doodgaan alleen niet een definitief iets in het spel. Als je doodgaat, dan verlies je een aantal punten op jouw psychic level, maar mag je vervolgens wel weer verder.

The Awakening heeft een ander gevoel dan House of Danger. In dit spel speel je de bezorgde vader die zijn dochter probeert te redden. De reguliere medische wetenschap staat voor een raadsel en jij wendt je tot de bovennatuurlijke alternatieven.

De verhaallijn van The Awakening staat in een verhaalboek. Te beginnen bij de introductie zal steeds worden aangegeven welke paragraaf uit dit boek je mag lezen en bij die paragraaf staat dan vervolgens aangegeven welke locatie- en/of verhaalkaarten je erbij mag pakken (en welke kaarten je weg mag leggen). In The Awakening draait het wel veel meer om puzzels en het verzamelen van sets dan in House of Danger.

Op de locatiekaarten zie je in wat voor ruimte jij je bevindt en wat je daar allemaal ziet. De plattegrondkaart verdeelt deze locatiekaarten vervolgens in 12 secties. Tijdens het spelen kun je beschikbare fiches gebruiken om de verschillende secties van een locatie te onderzoeken. De sectie op de plattegrondkaart zegt vervolgens welke kaart je mag pakken om te onderzoeken. Kom je fiches tekort waardoor je vast komt te zitten? Dan kun je een doemkaart pakken, deze zal je extra fiches opleveren waarmee je weer even verder kunt, maar het pakken van meerdere doemkaarten kan ook een zeer nadelig effect hebben op het verloop en het einde van het spel.

Spelkaarten heb je in de vorm van puzzelkaarten, voorwerpkaarten, kaarten met voorwaarden en uitgangskaarten. Elke raadsel dat je tegenkomt in het spel bestaat uit één of meer puzzelkaarten in combinatie met de app die je nodig hebt om het spel te kunnen spelen. In de app kun je vinden hoeveel kaarten er nodig zijn voor elke puzzel (aangegeven door een symbool) en kun je hints vragen als je wat hulp nodig hebt. Kom je totaal niet uit de puzzel? Dan kun je ook dit aangegeven en krijg je het antwoord dat nodig is om verder te kunnen. Antwoorden vul je in de app in en de app geeft vervolgens aan wat je krijgt en hoe je verder gaat.

Voorwerpkaarten kunnen je tijdens het spel helpen. En daar hoef je niet zelf voor te puzzelen. Over het algemeen zal er tijdens het spel bij bepaalde stukken aangegeven worden dat je iets extra’s krijgt als je een bepaald voorwerp hebt of als je een bepaald voorwerp wilt inleveren voor een voordeel. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de kaarten met voorwaarden. Op deze kaarten staat aangegeven (veelal met een symbool) welke kaarten je nodig hebt om iets te kunnen krijgen.

Om een ruimte te verlaten heb je uiteindelijk een uitgangskaart nodig. Hierdoor weet je zeker dat je geen essentiële aspecten mist, je zult de uitgangskaart namelijk pas vinden op het moment dat dit toegestaan is.

Ook The Awakening kun je tussentijds ‘opslaan’ om een volgende keer verder te spelen. Er is een speciaal tabel hiervoor opgenomen in de spelregels. Daar kun je de gegevens invullen die noodzakelijk zijn om de volgende keer verder te spelen.

Doodgaan is lastig in The Awakening, maar jouw keuzes zijn wel degelijk van belang. Het verhaal kent namelijk zeer veel verschillende eindes en een groot gedeelte daarvan is zeker geen happy end. Aan jou om ervoor te zorgen dat jij wel een happy end vindt!

Conclusie
Ik heb van beide spellen enorm genoten. En ondanks dat het basisprincipe van de beide spellen te vergelijken is, is het speelgevoel en de ervaring van beide spellen wel totaal anders.

House of Danger blijft het dichtst bij de Choose Your Own Adventure boeken van weleer. Het leest ook grotendeels als een boek weg, maar dan een boek waarin jij daadwerkelijk de beslissingen neemt. En je hebt daarbij ook wel echt het gevoel, ondanks dat een hoop beslissingen door een worp van de dobbelsteen worden beslist, dat jouw beslissingen er toe doen. Geduld is daarbij wel een sleutelwoord. Elke hoofdstuk kun je veelal drie à vier routes doorlopen en elke route geeft je de mogelijkheid om voorwerpen te vinden. Vind je het einde van het hoofdstuk dan krijg je nog de mogelijkheid om een andere route te doorlopen. Gevaar gaat daardoor omhoog, maar het geeft je wel de mogelijkheid om extra hulp te vinden. Alleen moet je er wel zin in hebben. De speler in jou wil veelal al door naar het volgende hoofdstuk om erachter te komen wat er verder gaat gebeuren, maar in plaats daarvan kun je ervoor kiezen om terug te gaan naar het begin van het hoofdstuk in de hoop dat je nog nuttige voorwerpen of informatie vindt die in de rest van het spel van belang kan zijn.

Het bovennatuurlijke aspect in het spel vind ik uitstekend naar voren komen. Jouw psychic level dat steeds stijgt, waardoor je meer kunt en ontdekt in het spel en de visioenen die een glimp geven van wat er gaat komen, zijn erg leuk gedaan. Het doodgaan vind ik wel een beetje een zwaktebod. Toegegeven, ik voel er weinig voor om dood te gaan in hoofdstuk 4 en terug te gaan naar het begin, maar het doodgaan en dan gewoon verder spelen, komt mij niet heel logisch voor. Wellicht hadden ze er hier beter voor kunnen kiezen om je niet dood te laten gaan (en dat ook niet als zodanig te benoemen), maar te melden dat je een visioen kreeg dat je heeft behoed voor een gewisse dood. Dat visioen vergde alleen zoveel van je, dat jouw psychic level is gedaald.

The Awakening komt veel dichterbij de ons inmiddels welbekende escape room spellen. Vandaar ook ongetwijfeld de naam van de serie: Escape Tales. En die spellen vallen of staan veelal met de kwaliteit van de puzzels die je tegenkomt. En ik kan niet anders dan zeggen dat er niets mis is met die kwaliteit. Leuk aspect dat je de juiste kaarten daarvoor bij elkaar moet zoeken en vervolgens met een mooie puzzel komt te zitten, waarbij er een mooie combinatie is van haalbare, pittige en echt moeilijke puzzels. Maar wel allemaal puzzels die goed in elkaar zitten.

Wat mij echter met name is bijgebleven aan de keren dat ik The Awakening heb gespeeld, is de intense verhaallijn die zich tijdens het spelen ontvouwde. Ik heb zelden zo in een verhaallijn gezeten als bij dit spel. En bij het halen van een ‘verkeerd’ einde kon ik dan ook echt met een naar gevoel blijven zitten.

Voor beide spellen geldt dat je een goede beheersing van de Engelse taal moet hebben, maar voor degenen die The Awakening graag in het Nederlands zouden willen spelen is er goed nieuws. White Goblin Games heeft namelijk aangegeven dat er een Nederlandstalige versie uitgebracht gaat worden die in 2019 beschikbaar zal zijn. Absoluut een mooie aanwinst voor Nederlandstalig en bordspelspelend Nederland.

Ik heb zelf beide spellen solo gespeeld en voor beiden geldt dat dit uitstekend te doen is. House of Danger zou ik ook niet anders willen spelen dan dat. Dit is zodanig een verhaal dat het samen spelen voor mij zou aanvoelen als dat de ene speler iets voorleest aan de andere speler. Uiteraard kun je de keuzes met elkaar bespreken, maar meer dan dat is het ook niet. Voor The Awakening is het een ander verhaal. De puzzels die er in het spel zitten en de uitgebreide keuzes die er in het spel zitten, nodigen zeker uit om met meer spelers te spelen. Sterker nog, met de puzzels weten twee meer dan één. Dus die zou ik ook zo met 2 spelers op tafel leggen. Met meer spelers waarschijnlijk niet, dan krijg je teveel toeschouwers in plaats van actieve participanten.

5 Reacties

  1. Nico

    Heb je Legacy of Dragonholt ook geprobeerd?

    Reageren
    1. Wesley (Ameritrash.nl)

      Hoi Nico,

      Nee, die hebben wij beiden nog nooit gespeeld. Is het een aanrader als je deze twee titels erg leuk vindt?

      Groet,

      Wesley

      Reageren
      1. Anoniem

        Zeker weten, gaat wel iets dieper qua verhaal!

        Reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.