Defenders of the Realm [8/10]

Defenders of the Realm (DotR) is een coöperatieve fantasy board game van Richard Launius, uitgegeven door Eagle-Gryphon Games in 2010. In DotR speel je een clubje heroes, die proberen de Realm rond Monarch City te beschermen tegen de Darkness, gesymboliseerd door 4 Generals die richting de stad komen. Lukt het jou en je vrienden de Generals te stoppen voor ze Monarch city slopen?

dotr005

Overzicht van het bord bij setup. De 5 generals staan in de hoeken grotere blauwe, rode, zwarte en groene units. De minions overheersen op het bord. In het midden is Monarch City, met de helden.

Defenders of the Realm
Richard Launius
Eagle-Gryphon Games
2010
1-4 spelers
90-120 minuten
Engelstalig
Hoge mate van taalafhankelijkheid

Cooperatief, Fantasy, Miniatures, Dice

In DotR speel je helden die proberen 4 Generals en hun legers Minions te slopen die proberen Monarch City te komen verwoesten. Je wint het spel door de 4 Generals te slopen. Je verliest, zodra 5 Minions of 1 General in Monarch City komen, wanneer het land ‘te tainted’ is voor menselijk leven (ie. er 12 ‘tainted crystals op het bord liggen (hierover later meer)). Ook verlies je wanneer er op 1 punt ooit een Minion van een kleur moet bijplaatsen en dat niet kan omdat ze al op het bord staan.

DotR heeft een behoorlijke hoop setup. Er zijn 54 Darkness Spreads kaarten, ofwel het deck dat Minions en Generals bestuurt te schudden, 96 Hero kaarten en 24 quest kaarten. Elke Hero krijgt een miniatuurtje in Monarch City, een Hero board met zijn speciale abilities erop, 2 Hero kaarten en life tokens gelijk aan het aantal op zijn Hero board en 1 willekeurige Quest kaart.

dotr001

Hero board met 5 Actie tokens en speciale abilities.

dotr008

Wat voorbeelden van Quest kaarten.

Op het bord begin je met het klaar zetten van de Generals op hun start-plekken samen met 2 minions per general. Daarna pak je een aantal Darkness Spreads kaarten, tot je er 3 hebt waar minimaal 2 locaties op staan. Daar plaats je steeds 2 minions op. Dit doe je nog een keer, tot je er weer 3 hebt met 2 locaties waar je 1 minion op zet.  Je mag hierbij nooit op 1 locatie meer dan 4 minions krijgen, die kaarten worden afgelegd.

In DotR bepaal je daarna wie de start-speler wordt. Dit doe je door te kijken wie het meest agressief is.. of willekeurig natuurlijk. Die held begint met zijn beurt, en beurten gaan daarna met de klok mee. Elke beurt bestaat in DotR uit 3 fases, daytime, evening en night-fases, die in die volgorde worden afgehandeld. Voor de uitleg, begin ik echter met het uitleggen van de night-fase, dit maakt de acties die de helden kunnen doen in de daytime fase denk ik duidelijker.
Night. Afhankelijk van de positie van het Wartrack pak je aan het eind van de Night-fase Darkness Spreads kaarten. Leven alle 4 Generals, is dit 1 Darkness Spreads kaart, leven er nog 2 of 3 Generals pak je 2 Darkness Spreads kaarten en leeft er nog maar 1 General pak je er 3.

dotr002

War status board. Early, Mid en Late War met de hoeveelheid Darkness Spreads kaarten en de effecten.

Elke Darkness Spreads kaart geeft aan hoeveel minions er op specifieke locaties komen. Plaats je hier ooit een 4e minion raakt de plaats ‘tainted’ en ‘overrun’, te erg voor menselijk leven. Dit houdt in dat je niet de 4e minion plaatst, maar in plaats daarvan 1 ‘tainted’ crystal om aan te geven dat de locatie ‘tainted’ is geworden. ‘Overrun’ houdt in dat je 1 minion van de kleur die de ‘overrun’ veroorzaakt, op alle aangrenzende locaties zet. Als dit ook weer ‘Overruns’ veroorzaakt, plaats je enkel weer een ‘tainted crystal’, dit veroorzaakt nooit extra overruns.

dotr006

Wat Darkness Spreads kaarten. Links-onderin is de meest voorkomende. Deze geeft aan dat op de afgebeelde locaties 2 groene en 2 blauwe minions komen respectievelijk. Onderaan staat dat de Groene generaal beweegt naar de daar afgebeelde locatie als hij dat kan (ie. 1 stap er vanaf is) met 2 nieuwe groene minions erbij.

Op Darkness Spreads kaarten staat ook wanneer een General gaat bewegen. Staat er op de kaart een General en een locatie waar de General op dat moment 1 stap vanaf is, verplaatst hij daarheen met de minions die erbij zijn afgebeeld.
Sommige Darkness Spreads kaarten zijn iets anders, en zijn bijvoorbeeld een adem pauze voor de Heroes, of verplaatst een General gewoon een stap.

Evening. Pak 2 Hero kaarten, waarbij je zodra je op meer dan 10 komt moet terug discarden naar 10 kaarten.

Daytime.
In deze fase begin je met het refreshen van al je ‘unwounded’ life tokens. Daarna kan je per life token een actie doen. Je kunt in je beurt deze acties kiezen, zo vaak als je wilt:

dotr007

Wat voorbeelden van Hero cards. In de linker bovenhoek staat een icoon voor movement. Zoals in meer detail uitgelegd hier direct onder, is het belangrijk voor movement. Helemaal onderin staat de Generaal waar je dobbelstenen voor krijgt als je deze kaart aflegt in gevecht met de generaal. Rechts onderin is een speciale kaart met een bijzonder effect.

  1. Bewegen. Gratis naar 1 naastgelegen locatie, maar je mag ook een kaart afleggen   met paard of adelaar icoon om 2 of 4 stappen te zetten respectievelijk
  2. Magic Gates gebruiken.
    Dit kan op twee manieren:
    – Discard een Hero card met Magic Gate icoon, als je dit doet mag je naar de locatie op de afgelegde Hero card verplaatsen of naar een Magic Gate.
    – Je mag van Magic Gate naar andere Magic gate op het bord teleporteren.
  3. Nieuwe Magic Gate bouwen. Hiervoor moet je op een locatie zijn en een hero card met die locatie erop in je hand hebben en afleggen.
  4. Inn bezoeken (Max 2 acties). In het gerumoer van een Inn kan je nieuwe dingen ontdekken. In de Inn zeg je een kaartkleur en draai je per gespendeerde actie 2 kaarten om. Speciale en kaarten in de door jou genoemde kleur neem je op hand.
  5. Heal the Land. Zoals eerder gezegd kunnen demonen en monsters het land tainten, zodra er ooit een 3e (demons) of 4e minion (rest) op een locatie moet worden geplaatst. Of een locatie tainted is, wordt aangegeven door er ‘tainted crystal’ op te leggen. Je mag een Hero card met dezelfde kleur weggooien als de locatie waarop je bent om te proberen die ‘tainted crystals’ te verwijderen. Rol 2 dobbelstenen, bij minsters 1 5 heb je succes en mag je maximaal 1 crystal verwijderen.
  6. Heal. Als je held op een locatie is zonder Minions mag je 2 life points genezen per actie. In Monarch City of in een Inn wordt je helemaal genezen.
  7. Combat Minions. Rol dobbelstenen gelijk aan het aantal minions op de locatie. Je rolt een dobbelsteen van de kleur van de minions (dit is vooral belangrijk wanneer er verschillende kleuren minions op een locatie staan). Elk type minion heeft een bepaalde waarde die je moet rollen voor je ze doodt (groen op 3+, rood en zwart 4+, blauw 5+).
  8. Combat Generals. Dit werkt iets anders dan combat tegen minions. Je rolt niet standaard een aantal dobbelstenen tegen een General. Op elke Hero kaart in je hand staat een aantal dobbelstenen in de kleur van de generals. Dit zijn de dobbelstenen die je mag rollen tegen die specifieke general in die kleur. Mochten er meerdere helden op de locatie van de General zijn, moeten ze allemaal tegen de general vechten. De Hero die Combat tegen de General initieert bepaald welke Hero als eerst dobbelstenen rolt, waarbij wanneer je hit weer op de kleur van de General is gebaseerd. Zodra de General meer wounds heeft dan levenspunten, is ie dood en is degene die de laatste klap toebracht de ‘slayer’. Hij mag in het vervolg alle minions van de kleur van de General dood maken zonder dobbelstenen te rollen. Redden jullie het gezamelijk niet, treedt het faal-effect van de General in werking, en begint de General zich met healen. Elke General heeft een specifiek faal-effect en een manier hoe ze genezen. Zo geneest Sapphire direct van haar wonden als je haar niet in 1 aanval doodslaat en genezen sommige sneller dan anderen. Dood je de General, wordt het Wartrack 1 stap opgeschoven. Dit maakt de War moeilijker, want in plaats van 1 Darkness Spreads kaart in de night-fase, pak je er nu 2 of wanneer je nog maar 1 General hebt 3 Darkness Spreads kaarten.

    dotr003

    Bord van de blauwe generaal, Sapphire. Deze Generaal heeft 4 hitpoints. Op het hoofd van de generaal staat wanneer je een hit raakt op de dobbelstenen (5+). Dit gaat ook voor de minions van de blauwe generaal.

Als je aan het Eind van een Daytime-fase op een locatie staat met tenminste 1 Minion, suffer je Wounds gelijk aan het aantal Minions op je locatie.

Officieel is de winnaar van het spel die het hoogste totaal aan Generals en Quests heeft vervuld. Ik vind dat echter een stomme regel, die ik er meestal maar uit house-rule.

dotr004

WRAAAAAAAAAAAAAAARGHHH

Conclusie
DotR is een leuke coöperatieve game, met een cliché maar leuke fantasy vibe. Het spel is een betrekkelijk makkelijke coöperatieve game. DotR is eenvoudiger maar ook minder thematisch dan bijvoorbeeld een Eldritch Horror. Effectief is het spel eigenlijk behoorlijk abstract en had prima met blokjes in plaats van miniaturen kunnen worden uitgevoerd. Een voordeel van miniaturen blijft uiteraard weer wel dat je makkelijker meeleeft met je poppetje waar ook de special abilities bij helpen. Effectief is DotR kennelijk ‘fantasy’ Pandemic, Pandemic met een hoop fantasy fluff en chrome. Ik kan dat echter niet beoordelen, op een of andere manier is Pandemic altijd aan mijn aandacht ontsnapt en heb ik die dus niet gespeeld.
Nu kan je over smaak eigenlijk niet twisten, maar ik vind het bord van Defenders of the Realm echt heel, heel erg lelijk. Bruin en oranje overheerst, afschuwelijk. Ook is het grafisch design van het spel antiek en onhandig, zo herken je de locaties moeilijk op de Darkness Spreads kaarten. Ook gebruiken ze soms gekleurde lettertypes die vloeken met de achtergronden van de kaarten én moeilijk te lezen worden (oranje met bruin). Ook gebruikt het spel overal het op de basisschool geliefde Comic Sans-lettertype, ook een beetje een faux pas. In latere expansions zijn ze wel een beetje gaan experimenteren met een nieuw grafisch design en letterype, maar de mix van nieuw en oud is ook weer erg lelijk.
Desondanks is Defenders of the Realm wel een spel dat ik erg kan waarderen. De spel mechanismen werken prima, thema zit er wel goed in. Het spel speelt voor een “Ameritrash” titel ook nog ‘ns lekker vlot weg. Kortom, als je ook maar een beetje houdt van coöperatieve games, fantasy of games met een beetje chrome is Defenders of the Realm -in mijn optiek- een uitstekende kandidaat!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.