Apocalypse Frenzy [PnP]

Een Prophet, een Catnian Commander, een Cyclops Interstellar Designer en een Shapeshifter komen elkaar tegen. Klinkt een beetje als het begin van een ludieke grap toch? Niets is minder waar, een aantal van hen is namelijk van plan om de aarde te vernietigen! Waar wie eigenlijk? Is het de Shapeshifter? Of probeert die juist de aarde te beschermen…..

 

preksbannerApocalypse Frenzy
Laurens Bliek
2017
2-4 spelers
Kickstarter
30-60 minuten
Hand Management / Hidden roles / Take That
Engelstalig
Taalafhankelijk

Inleiding

De aarde wordt aangevallen! Maar door wie eigenlijk? En wie verdedigt onze mooie planeet? In Apocalypse Frenzy een kaartspel voor 2-4 spelers gaan we het allemaal beleven.

Een Prophet, een Catnian Commander, een Cyclops Interstellar Designer en een Shapeshifter zul je tegenkomen tijdens het spelen, maar wie er nu aan welke kant van het gevecht staat kom je pas aan het einde van het spel achter. Iedere speler krijgt namelijk een geheime kaart (alignmentkaart) waarop staat aangegeven of je protector bent of destroyer.

Dus let goed op om erachter te komen wie welke kaarten uitspeelt en wegdoet en wie met welke missie bezig lijkt te zijn en zorg dat jij deze frenzy als winnaar verlaat!

Doel

Het doel van het spel is simpelweg het halen van de meeste punten. Dat doe je door zoveel mogelijk van je missies te halen tijdens het spel en punten te scoren met de kaarten die je uitspeelt.

Heb je aan het einde van het spel de meeste punten, dan win je het spel.

Voorbereiding

Iedere speler krijgt een karakterkaart toegedeeld. Deze spelen ze open, zodat iedereen van elkaar weet welk personage zij spelen. Op deze karakterkaarten staan ook de mogelijke missies aangegeven (zowel voor de situatie dat je de aarde verdedigt als voor wanneer je deze wilt vernietigen). Als één van de spelers de Prophet heeft, dan krijgt hij de Prophecy kaart.

De zes ‘alignment’ kaarten worden geschud en iedere speler krijgt één gesloten alignmentkaart. Deze mag hij zelf bekijken, maar hij moet ervoor zorgen dat de andere spelers deze niet te zien krijgen. Zodra je weet of je destroyer of protector bent, dan weet je direct welke missies je moet halen en welke kaarten je punten op gaan leveren.

De overige kaarten worden geschud en iedere speler krijgt een starthand met 7 kaarten. De resterende kaarten worden over twee stapels verdeeld. De speler met de Catnian Commander als karakterkaart begint het spel en er wordt vervolgens met de volgorde van de klok mee gespeeld.

catnian2Spelverloop

Apocalypse Frenzy is een spel met zeer eenvoudige en korte spelregels.

Tijdens je beurt kun je uit de volgende acties kiezen:
– een kaart uit je hand afleggen of uitspelen;
– de speciale vaardigheid van een karakter of kaart gebruiken;
– kaarten ruilen met een stapel;
– kaarten ruilen met een speler.
Je kunt elke actie eenmaal per beurt uitvoeren. Aan het einde van een beurt vul je je hand weer aan tot zeven kaarten (of leg je kaarten af totdat je er zeven hebt).

cardexampleAls je een kaart wilt uitspelen vanuit je hand, dan moet je op drie regels letten. Allereerst moet de kaart die je uitspeelt in jouw kleur zijn of jouw rassymbool rechtsboven op de kaart tonen. Niet elke kaart kan dan ook door iedere speler uitgespeeld worden. Kaarten in twee kleuren kunnen door twee verschillende spelers uitgespeeld worden.

Naast de kleur/ras van een kaart moet je rekening houden met limit kaarten. Dit zijn kaarten waarvan de limiet op de kaart staat aangegeven. Heb je al het maximale aantal kaarten met dezelfde naam uitgespeld, dan zul je eerst een kaart af moeten leggen voordat je een nieuwe kunt uitspelen.

Ten slotte kom je naast het keyword ‘limit’ ook ‘required’ tegen. Als dit keyword op een kaart staat aangegeven, dan zul je eerst de kaart die required is uitgespeeld moeten krijgen voordat je de nieuwe kaart erbij kunt leggen.

Als je een kaart uitspeelt in jouw eigen kleur, dan blijft deze liggen en levert hij aan het einde van het spel het aangegeven aantal punten op. Het aantal punten is daarbij ook nog afhankelijk van welk alignment je hebt (protector of destroyer). Het kunnen echter ook grijze kaarten zijn die je uitspeelt (neutrale kaarten). Deze blijven niet liggen, maar worden nadat het effect is uitgevoerd afgelegd op de centrale aflegstapel.

Bij het uitspelen van de kaarten moet je de vaardigheden van de verschillende kaarten goed in de gaten houden. Sommige kaarten hebben namelijk een eenmalig effect dat je direct in de beurt van uitspelen moet gebruiken. Andere kaarten hebben een vaardigheid die je elke beurt kunt gebruiken.

Je kunt tijdens het spelen op verschillende aan nieuwe kaarten komen. Enerzijds is er het natuurlijk verloop. Je speelt kaarten uit en legt ze eventueel af om aan het einde van de beurt je hand vervolgens weer aan te vullen. Maar daarnaast kun je tijdens je beurt ook kaarten ruilen met een andere speler of met de trekstapel.

Wil je met de trekstapel ruilen, dan laat je drie kaarten met dezelfde kleur zien aan de andere spelers. Deze kaarten leg je onderop één van de trekstapels en je pakt vervolgens drie kaarten van diezelfde stapel. Wil je ruilen met een speler dan kun je zelf kiezen hoeveel kaarten je wilt ruilen en welke dat zijn zolang je maar hetzelfde aantal kaarten terugkrijgt. Als je met een speler gaat ruilen, dan mag je zoveel of weinig informatie over de te ruilen kaarten delen als je wilt, maar je hoeft daarbij niet de waarheid te vertellen. Je kunt dus best zeggen dat het blauwe kaarten zijn, terwijl het in feite kaarten met een hele andere kleur zijn.

20151219_214838Al deze acties gebruik je uiteindelijk om missies te gaan voltooien en daarmee punten te scoren. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een main mission en een side mission. Welke dit zijn, is afhankelijk van welk karakter je speelt in combinatie met welk alignment je hebt. In alle gevallen is je main mission 30 punten waard en je side mission is 15 punten waard.

Main missions variëren van het uitspelen tot een bepaalde combinatie van kaarten of het uitspelen van acht kaarten in totaal (beiden als destroyer) tot het ervoor zorgen dat één van de trekstapel leeg raakt (als protector). Dit laatste is een missie die overigens voor alle protectors geldt. Als één van de stapels dan ook leeg raakt tijdens het spel zullen alle protectors hier 30 punten voor krijgen.

Zodra één van de spelers zijn main missions heeft gehaald eindigt het spel direct en tellen alle spelers de punten voor de gehaalde missies en de uitgespeelde kaarten bij elkaar op. Degene met de meeste punten wint het spel.

prophetConclusie

Apocalypse Frenzy is een kaartspel dat op Kickstarter uit zal gaan komen, volgende week op 28 oktober. Als zodanig kan ik nog weinig zeggen over de kwaliteit van de kaarten aangezien ik heb als print & play versie heb gespeeld. Als spel zelf is het een lekker vlot kaartspel met een zeer hoog pestgehalte. Het thema zelf is leuk bij het kaartspel gevonden, maar feitelijk gezien had dit (zoals bij veel kaartspellen het geval is) ook een ander thema kunnen zijn. Qua artwork is er gekozen voor leuk en cartoony artwork.

Qua het spel zelf wil ik met name de aspecten van de geheime identiteit en de ruilhandel er even uitpakken. Een geheime identiteit is iets wat we al vaker bij spellen hebben gezien en voor een deel valt of staat het succes van dit mechanisme bij hoe snel je de identiteit van een ander kunt achterhalen.

Vooraf was ik met name bang dat eigenlijk vrij snel al duidelijk zou zijn wie welk alignment zou hebben. In de praktijk bleek dit mee te vallen. Je bent en blijft erg afhankelijk van welke kaarten je op hand krijgt. Deze geluksfactor is in het spel niet storend, omdat je altijd voldoende pestmogelijkheden hebt om je tegenstander dwars te zitten, maar dit houdt wel in dat je veelal niet direct duidelijk voor je main mission kunt gaan en dat daarmee je identiteit nog even geheim kan blijven. Uiteraard zal het aan het einde van de spel geen grote verrassing meer zijn wie er protectors of destroyers zijn, maar dat is ook niet erg.

De ruilhandel is een ander interessant aspect en dan met name de ruilhandel met andere spelers en het feit dat je alles maar mag zeggen en roepen. Je hebt elkaar nodig om een slechte hand om te kunnen zetten in een goede hand. Maar wie kun je vertrouwen? En als je eenmaal iemand flink in de zeik hebt genomen met een ruil, gooi je dan niet je eigen glazen in voor de beurten die daarop volgen? Het ruilen met de trekstapel zorgt ervoor dat er in zekere mate wat handmanagement komt kijken bij het spel.

Al met al is Apocalypse Frenzy een leuk en vlot kaartspel geworden met een hoog ‘take that’ gehalte. Heerlijk om de avond even mee af te sluiten. Het ziet er verder leuk uit en heeft door zijn thema en artwork een open uitstraling. Nadeel voor de Nederlandse familiespeler is wel dat het spel vrij veel Engelse tekst op de kaarten heeft. Desalniettemin is dit een spel dat ik, mits goed weggezet op Kickstarter, wel gefund zie worden.

 

ksApocalypse Frenzy is vanaf 28 oktober aanstaande te vinden op Kickstarter. Klik op het Kickstarter logo hiernaast om op de juiste pagina terecht te komen. De gebruikte afbeeldingen zijn verstrekt door en gebruikt met toestemming van de bedenker en/of uitgever van het spel, waarvoor onze dank.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.