Aeon’s End: War Eternal

Met de kickstarter van Aeon’s End: Legacy in het vooruitzicht is het een mooi moment om te kijken naar Aeon’s End: War Eternal,, een standalone uitbreiding op Aeon’s End. We gaan terug Gravehold om het te beschermen tegen verschillende tegenstanders.
Dus open die breaches en bereid je voor op het komende gevecht!

Aeon’s End: War Eternal
Kevin Riley
2016
1-4 spelers
Action Phase Games, Indie Boards & Cards
60 minuten
Card Drafting / Cooperative Play / Deck- & Poolbuilding / Hand Management / Variable Player Powers
Engelstalig
Hoge mate van taalafhankelijkheid

Doel
Aeon’s End: War Eternal is een coöperatieve deckbuilding game voor 1-4 spelers waarin de spelers de rol van Breach Mage op zich nemen. Hun doel is om Gravehold veilig te houden en The Nameless te verslaan.

Elk spel kiezen de spelers een nemesis (The Nameless) om tegen te strijden. Deze begint het spel met een bepaald aantal levenspunten. Krijg je dit op tijd op nihil, dan win je het spel. Zijn de levenspunten van Gravehold voor die tijd op nul terecht gekomen, dan heb je gefaald in jouw taak en verlies je gezamenlijk het spel.

War Eternal is een stand-alone uitbreding op het eerder door ons bejubelde Aeon’s End. Ben je al bekend met dit spel? Dan kun je het best de setup en het spelverloop van het spel overslaan en direct kijken naar de verschillen tussen het basisspel en deze stand-alone uitbreiding. Maar voor degenen die het basisspel nooit hebben gespeeld, lichten we eerst de setup en het spelverloop nog even uit.

Setup

De voorbereiding voor War Eternal bestaat grotendeels uit het bij elkaar zoeken van de juiste kaarten. De spelers kiezen eerst een karakter dat zij willen spelen. Elk karakter krijgt 10 levenspunten en daarnaast een token om aan te geven of hij speler 1, 2, 3 of 4 is. Op het karakterbord worden deze tokens neergelegd. Op het karakterbord staat tevens aangegeven met welke startkaarten de speler in zijn hand begint en welke kaarten er op de trekstapel liggen. Bij elk karakterbord worden vier kleine breach tokens neergelegd. Breach 1 begint hier open en de overige drie breaches worden gesloten neergelegd op de manier die staat aangegeven op het karakterbord.

Vervolgens wordt er een nemesis uitgekozen. Dit is de tegenstander tegen wie de spelers het gaat opnemen. Op het nemesisbord staat aangegeven met hoeveel levenspunten hij begint. Dit wordt aangegeven met een nemesis dial. Vervolgens wordt het nemesisdeck samengesteld. Dit wordt gedaan door de basis nemesiskaarten en de specifieke kaarten voor de gekozen nemesis te pakken. Beiden worden onderverdeeld in drie stapels op basis van hun ‘tier’, hoe hoger deze tier is des te moeilijker zijn de kaarten. Afhankelijk van het aantal spelers worden er per tier willekeurig een aantal basiskaarten gepakt en door de specifieke nemesiskaarten voor die tier geschud. Het nemesisdeck wordt vervolgens gevormd door de tier 3 kaarten onderop te leggen, daarop de tier 2 kaarten en bovenop de tier 1 kaarten.

Tenslotte moeten de specifieke setup vereisten die op het nemesisbord staan aangegeven nog worden gevolgd.

Tijdens het spel kopen de spelers kaarten die zij toevoegen aan hun deck. Ze kunnen daarbij kiezen uit een markt waarin 9 verschillende soorten kaarten liggen, vier verschillende spells, drie verschillende gems en twee verschillende relics. Het spel wordt geleverd met een veelvoud van deze kaarten en je zult dan ook eerst moeten bepalen welke kaarten er in het spel gebruikt worden. Je kunt hiervoor de randomizers gebruiken of zelf een negental kaarten uitkiezen.

Aeon’s End kent een wisselende beurtvolgorde. Hier moet ook een deck voor worden samengesteld dat bestaat uit twee nemesiskaarten en een aantal spelerskaarten (dat afhankelijk is van het aantal spelers).

Nadat de tokens als algemene voorraad zijn neergelegd en de Gravehold dial op 30 levenspunten is gezet, kan het spel beginnen.

Ronde-overzicht
Het spelverloop van War Eternal is identiek aan het dat van zijn voorganger. Zo begint ook hier elke beurt met het opendraaien van de bovenste kaart van het rondedeck. Deze kaart zal of aangegeven dat de nemesis aan de beurt is, of één van de spelers. War Eternal kent hierdoor dus ook een variabele beurtvolgorde.

Een spelersbeurt begint altijd met het eventueel gebruiken van eerder gespeelde spells (casting phase). Tijdens je beurt, kun je spells casten in je open en/of gesloten breaches. Dit is ook de enige plek waar je spells kunt casten. Het verschil tussen de open en gesloten breaches zit in de flexibiliteit die ze je bieden. Spells die in gesloten breach liggen, moet je uitvoeren op het moment dat je in de casting phase terechtkomt. Ligt een spel in een open breach dan kun je deze ook laten liggen en in een latere beurt uitvoeren.

Daarna komt de speler in de fase waarin hij acties mag gaan uitvoeren. Een groot gedeelte daarvan zal bestaan uit het uitspelen van kaarten uit zijn hand. Dit kunnen spells zijn die hij in één van de breaches uitspeelt (het preppen van een spell) of gems en relics. Met deze laatste kaarten kun je verschillende acties uitvoeren  (afhankelijk van de kaart), maar over het algemeen zullen deze kaarten erop gericht zijn om aether te verzamelen. Dit is de currency waarmee in dit spel betaald wordt.

Met aether kun je bijvoorbeeld nieuwe kaarten kopen uit de open voorraad. Op de kaart staat de prijs aangegeven. Je pakt deze kaart en legt deze open bovenop je aflegstapel. Daarnaast kun je voor twee aether ook een charge kopen en op je karakterbord neerleggen. Heb je voldoende charges dan kun je de bijzondere vaardigheid van jouw karakter uitvoeren.

Je kunt je aether ook gebruiken om breaches te openen en te focussen. Hoe dichterbij een opening de breach is (wat wordt weergegeven met het aantal keer dat de kaart nog gedraaid moet worden) hoe goedkoper het is om de breach te openen. Je kunt een breach dichterbij zijn opening brengen door hem te focussen. De laatste twee breaches (3 en 4) hebben daarbij het voordeel dat ze extra damage kunnen doen als ze geopend zijn en gebruikt worden.

Je kunt daarnaast ook een ‘when prepped’ effect uitvoeren (voor een spell die klaarligt voor de volgende beurt) of een ‘to discard’ effect uitvoeren. Met dit laatste kun je de powerkaarten van de nemesis onschadelijk maken (zie verderop).

Aan het einde van de beurt legt de speler alle uitgespeelde relic en gem kaarten open af op de aflegstapel in een volgorde naar keuze. En die volgorde is van groot belang, want als je geen kaart meer kunt pakken van je trekstapel draai je de aflegstapel om en leg je deze klaar als nieuwe trekstapel. In tegenstelling tot wat we gewend zijn, wordt de aflegstapel dus niet eerst geschud.

Uiteraard komt ook de nemesis aan de beurt. En zijn beurt begint altijd met het van links naar recht (oftewel van oud naar nieuw) afhandelen van de nemesiskaarten. Dit kunnen powerkaarten zijn of minionkaarten. Powerkaarten krijgen op het moment dat ze in het spel komen een aangegeven aantal tokens op zich. Tijdens het begin van elke nemesisbeurt wordt er een token verwijdert van de kaart en op het moment dat de laatste token wordt verwijderd, moet het effect van de kaart worden uitgevoerd. Zoals hierboven al aangegeven, kunnen spelers er vóór dat moment veelal voor kiezen om de kaart af te leggen mits zij het discard effect van de kaart uitvoeren.

Minions zijn de handlangers van de nemesis. Zij komen met een eigen aantal levenspunten en je zult ze dan ook moeten verslaan voordat ze verdwijnen. Tot die tijd wordt aan het begin van elke nemesisbeurt het effect van de minion uitgevoerd. Veel van de power- en minionkaarten komen met het keyword ‘unleash’ in het spel. Wat dit effect voor gevolg heeft, is volledig afhankelijk van de nemesis waar je tegen speelt. Maar deze unleash effecten kunnen onder meer schade toebrengen, je deck vervuilen of zelfs je deck uitdunnen.

Op deze wijze blijf je tijdens het spel over en weer schade toebrengen aan de nemesis, zijn minions en zul je zelf ook schade moeten incasseren. Als een speler op enig moment op 0 levenspunten terecht komt dan is hij exhausted. Hij zal een breach moeten vernietigen, zijn charges af moeten leggen en er wordt twee keer een unleash effect uitgevoerd. Deze speler kan geen levens meer erbij krijgen, maar speelt wel gewoon nog mee. Elke keer dat hij vanaf nu schade krijgt, moet de dubbele hoeveelheid van deze schade aan Gravehold worden toegebracht.

Op deze manier wordt er doorgespeeld totdat de nemesis is verslagen of Gravehold geen levenspunten meer overheeft.

Verschillen tussen Aeon’s End en War Eternal

In de basis verschilt War Eternal weinig van zijn voorganger. Het spelverloop is vrijwel identiek en de beide spellen zijn in feite (zeker met een update pack) volledig door elkaar heen te gebruiken. De achterkanten van de kaarten zijn identiek en dat levert dan ook geen probleem op. De grootste verschillen zitten dan ook in de invulling van de kaarten, characters en van de bad guys.

En die zijn er zeker. Enkele van de mogelijkheden die je War Eternal zult tegenkomen zijn breaches met meer bijzondere vaardigheden, characters die spells kunnen gebruiken vanuit hun hand en de mogelijheid om verschillende spells aan elkaar te koppelen waardoor ze samen in één breach gespeeld kunnen worden.

Ook zijn de breachkaarten uit Aeon’s End in War Eternal vervangen door breach tegels. \

Conclusie

Alweer bijna een jaar geleden schreven wij een review over Aeon’s End en daar waren wij zeer enthousiast over het spel. De flexibele beurtvolgorde en het feit dat de aflegstapel niet geschud hoefde te worden voordat deze een nieuwe trekstapel werd, waren tweaks aan het bestaande deckbuilding-genre die wij erg waardeerden.

Dit geldt voor War Eternal ook, maar de nieuwe mogelijkheden die in het spel worden geïntroduceerd met de nieuwe kaarten, de nieuwe keywords, de andere mechanismes bij de eindbazen en de extra mogelijkheden die speciale breaches met zich meebrengen, zorgen ervoor dat War Eternal naar een volgend niveau wordt getild. Het biedt een extra laag aan diepgang en tactische mogelijkheden zonder dat het geheel te gecompliceerd of stroperig aan gaat voelen.

War Eternal is dus complexer dan zijn voorganger, zonder dat het geheel overpowered voelt ten opzichte van Aeon’s End zelf. Ook met de breach mages uit War Eternal zul je goed je best moeten doen om een nemesis uit Aeon’s End te verslaan. Heb je echter een goed deck gebouwd met kaarten uit War Eternal dan zul je een stuk beter zijn dan met een deck uit Aeon’s End. Doe je het slecht dan zul je met een deck van War Eternal harder onderuit gaan.

Aan spelers die nog volledig onbekend zijn met het deckbuilding genre zou ik eerder Aeon’s End aanbevelen dat War Eternal, maar voor degenen die al wat ervaring hebben met deckbuilding is War Eternal goed te doen en die biedt dan meer diepgang dan zijn voorganger. Voor de ultieme ervaring meng je de beide sets door elkaar heen.

En daarmee zijn we er nog niet, want in februari 2018 zal de kickstarter van Aeon’s End: Legacy online gaan komen. Aeon’s End in een legacy setting. Alhoewel wij erg nieuwsgierig zijn naar de vraag of en in welke mate de legacy variant uitwisselbaar is met de eerste twee sets, is het backen van Aeon’s End: Legacy voor ons een no-brainer. Als we dezelfde kwaliteit van spelen mogen verwachten als die we tot nu toe hebben gezien, dan zou het weleens één van de beste nieuwe spellen kunnen worden in het jaar dat het uitkomt.

Kort nog even iets over de componenten van War Eternal. Het artwork op de kaarten is degelijk. Ik heb weleens mooier gezien, maar het is zeker niet verkeerd. Grafisch design van de kaarten en de kwaliteit daarvan is goed. Het vervangen van de breachkaarten door breachtegels is wat mij betreft een goede beslissing geweest. Deze liggen steviger op tafel en draaien minder snel als je er per ongeluk tegenaan stoot.

Aan Aeon’s End: War Eternal valt dus weinig aan te merken en voor de liefhebbers van het genre is het absoluut een must have. In elk geval totdat Aeon’s End: Legacy uit gaat komen……

 

 

Alle gebruikte afbeeldingen zijn eigenlijk van de uitgever van het spel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.