Runebound

Runebound (Second Edition) is een van mijn all-time favoriete board games, een niet meer nieuw te verkrijgen oudje uit 2005. Nu is de game terug, dit keer als “gewoon” Runebound. In Runebound spelen jij en je medespelers helden in een episch gevecht tegen een van de twee uitingen van het ultieme kwaad in de wereld van Terrinoth. Hoewel je het samen opneemt tegen “Margath the Dragonlord” of “Vorakesh, the Corpse King”, zal er maar één de held worden die Terrinoth redt van de ondergang. Ben jij dat? Of een ander. Bepaal het zelf!

Runebound
Lukas Litzsinger
2015
2-4 spelers
Fantasy Flight Games
120-180 minuten
fantasy, runebound, dragons, fantasie, adventuring, adventure, avontuur, Margath, Vorakesh
Engelstalig
Hoge mate van taalafhankelijkheid

Doel
Het doel van het spel is afhankelijk van welke vijand je kiest om de strijd mee aan te binden. Zoals eerder gezegd zijn er twee scenario’s, die de spelers kunnen spelen. Elk scenario draait om 1 centrale vijand (Margath en Vorakesh) waar je tegen moet vechten. Elke scenario komt met een handige overzichtskaart. Op deze overzichtskaart staat wanneer en hoe de vijanden op het bord worden geplaatst en hoe je wint en verliest. Runebound kent een time-track. Dit time-track functioneert als de timer van de game en bepaalt wanneer er wat precies gebeurt tijdens een potje Runebound. Het spel begint in Act 1, en zodra het time-track helemaal is doorlopen wordt er begonnen aan Act 2. Dit is de laatste Act van het spel.

rb004

Een van de twee mogelijke “quests” in Runebound, “the Ascendance of Margath”. Hier staat beschreven wat de tokens doen (in dit geval “Lore tokens”), wanneer Margath op het bord verschijnt en wanneer het spel afloopt.

In het geval van de quest “The Ascendance of Margath” werkt het spel als volgt. Aan het einde van Act 1 komt Margath op het bord in de stad Skydown. Margath beweegt vanaf het einde van Act 2 vervolgens langzaam richting Tamalir en zorgt ervoor dat alle helden verliezen zodra Margath daar aankomt. Aan de helden om met Margath te vechten en hem in combat te verslaan. De eerste held die het lukt om Margath in gevecht te verslaan is de winnaar van Runebound.

rb005

High Lord Margath zelf. Links-onderin het speciale gevechtstoken dat Margath erbij krijgt ten opzichte van de andere vijanderen. Rechts onderin het aantal levenspunten. In het midden staan de speciale abilities van Margath. Helemaal onderin staat de “reward” van de encounter.

De “the Corpse King” quest werkt weer net wat anders. Hier beginnen de Heroes allemaal met een Companion token. Wel komt ook hier “Vorakesh” aan het einde van Act 1 op het bord, ditmaal op de “Cursed Ruins” locatie, samen met een zombie token. Deze zombies beschermen Vorakesh en doen schade aan de Helden die samen met een zombie op dezelfde locatie komen te staan. De helden hebben tot het einde van Act 2 om Vorakesh te verslaan. Lukt dat niet, wint Vorakesh. De eerste held die het lukt om Vorakesh in gevecht te verslaan is de winnaar van Runebound.

rb001

Het bord van Runebound. Links het time-track, rechts de plek voor de Assets. Op het bord ook plek voor alle adventures (icoontjes), Steden (grote afbeeldingen), towns (kleine dorpen met zwart huisje), Strongholds en Shrines..

Setup
Het bord van Runebound wordt uiteraard op tafel geplaatst. De spelers kiezen een scenario (“The Corpse King”, “the Ascendance of Margath”) en voeren de scenario specifieke setup uit. Runebound draait uiteraard om het beleven van avonturen, en om dit te symboliseren kent Runebound 3 decks met Adventure kaarten. Er zijn Combat, Exploration en Social Adventures die je held kan beleven tijdens zijn tocht door Runebound. Elk scenario komt met 10 unieke scenario Adventure kaarten, aangegeven met het Margath of Vorakesh in de rechter beneden hoek van de kaart. Deze 10 scenario specifieke Adventure kaarten worden samen met de 20 algemene scenario kaarten tot 1 deck geschud. Zo is elk scenario verschillend.

Elke stad in het spel begint met 3 random kaarten van het “Asset” deck, een deck met bezittingen, items en artifacts die Hero’s in een stad kunnen kopen of verdienen.

Iedere speler kiest een Held uit die hij/zij wil spelen. Elke held komt met een handige overzichtskaart, met de start setup en karakteristieken van de Hero. Iedere Held krijgt 3 “combat tokens”, een bepaalde hoeveelheid start goud, een start bonus en een specifiek type start locatie. Zo kan een held starten in een “Shrine”, een “Stronghold” of in een “Town”. Op dit moment pakt de Held in kwestie ook skill kaarten. Deze skill kaarten zijn een resource die je gebruikt om geleerde skills te activeren, maar tegelijkertijd ook de Skills die je mogelijk kan leren.

rb002

Lyssa. Bovenin haar start-tokens. Rechts van haar overzichtskaart haar miniatuur. In het midden de reference-kaart, met in het midden de speciale abilities. Helemaal onderin (rood, geel, blauw) de verschillende eigenschappen (Body, Mind, Spirit). Helemaal rechts het aantal dobbelstenen dat Lyssa gooit voor Movement/Exploration, haar hitpoints (9) en hoeveel skill kaarten ze vast heeft.

Als laatste wordt het time-token op plek 1 gelegd van het time-track. Runebound kan nu beginnen.

Ronde-overzicht
In een ronde van Runebound krijgen alle helden een beurt. Tijdens een beurt mag een Hero 3 acties uitvoeren. Nadat alle Heroes geweest zijn, wordt het time-track één plek opgeschoven. Komt het time-track op een Story space, dan voer je een Story Event kaart uit. Ook kunnen om de 6 ronden alle Adventure locaties op het bord worden ververst. Dit zorgt ervoor dat er in Terrinoth er altijd wel wat te doen blijft! Rondes gaan net zo lang door tot er een speler wint, of alle spelers verliezen.

Zoals gezegd heeft een Held in zijn of haar beurt 3 acties. Een Held kan kiezen uit de volgende acties:

  1. Move.
    Tijdens een Move actie mag een Held kiezen om 1 stap te zetten naar een aangrenzende locatie naar keuze. De andere mogelijkheid is te dobbelen. Tijdens een Move actie rolt de Held dan een aantal terrein dobbelstenen gelijk aan zijn of haar snelheid. De dobbelstenen geven met behulp van gekleurde terrein afbeeldingen aan naar welk terrein de Held mag bewegen, zodra hij of zij de dobbelsteen inzet. Op de dobbelstenen staan Water, Bos, Berg, Heuvel of Weide locaties.  Zo kan een Held bewegen afhankelijk van de dobbelrol maar onafhankelijk van de start locatie. De Held mag meerdere dobbelstenen inzetten per move actie. Wel moet de Held om rivieren over te steken een water dobbelsteen inzetten, tenzij er een brug is. Je mag ongeacht de dobbelsteen rol altijd een stad in lopen zodra je aangrenzend aan een stad staat.
rb006

De belangrijkste dobbelsteen zijden. Je ziet op de dobbelsteen naar welk terrein je toe mag reizen. Het compas is een “joker” en geldt voor alle soorten terrein. Er ontbreekt een volledige “plains/licht groene” zijde.

  • Shop.
    Shoppen in de wereld van Runebound is eenvoudig. Zodra je op een van de 4 markt locaties in Runebound een actie spendeert om te shoppen pak je een kaart van het “Asset” deck. Deze kaart voeg je bij het al aanwezige aanbod van 3 kaarten. Daarna moet je één van de 4 kaarten kopen, of een kaart op de aflegstapel leggen. Er zijn dus nooit meer van 3 Assets tegelijk te koop op een markt locatie. Elke Asset heeft een Geld-waarde op de kaart staan die je moet betalen om de Asset te bemachtigen. Veel van de Assets komen met tokens die je kan inzetten tijdens gevechten om mee aan te vallen (wapens) of verdedigen (harnassen, schilden). Koop je een Asset, dan zoek je ook het bijbehorende token uit de voorraad. Je mag uiteraard ook verkopen, dan gooi je het Item met het Asset weg naar de aflegstapel en je krijgt de Geld-waarde van de Asset kaart terug.

    rb007

    3 Voorbeeld items, een van elk type (Weapons, Equipment, Armor). Bovenin de tokens die je gooit (met in het klein wat op de andere kant staat), onderin de reference kaart en hoe je eventueel “Surges” kan besteden.

  • Adventure [Kost 2 acties].
    Sta je als Held in een vakje met een Adventure gem? Dan mag je een Adventure uitvoeren. Er zijn 3 verschillende typen Adventures gems die corresponderen met de 3 Adventure decks (Combat, Exploration, Social). Hoewel elk deck alle soorten Adventures bevat, bevat het Social deck vooral Events, het Exploration deck vooral Quests en het Enemy deck voornamelijk vijanden.Voor elk type Adventure is er “iets” dat je moet doen.

    rb008

    De drie typen Adventure decks (Paars, Groen, Oranje), met de meest voorkomende type Encounters. Hier een voorbeeld Event, Quest en Enemy kaart.

    1. Event kaarten.
      De meeste Event-kaarten geven je een keuze uit twee opties, die je direct moet uitvoeren. Veel van dit soort Events draaien om Attribute Tests. Attribute Tests zijn op statistieken gebaseerde tests. Elke held heeft 3 statistieken (Body, Mind, Spirit). Zodra je een test doet pak je een aantal kaarten van het skill deck gelijk aan de waarde van je Held op een aangegeven statistiek, eventueel aangevuld met geleerde skills en veworven Assets. Om een Attribute Test te halen moet je minimaal 1 succes (een wit sterretjes icoon) vinden tussen je gepakte Skill kaarten.

      rb003

      Drie skill kaarten. Helemaal bovenin hoeveel Trophy kaarten (en van welke typen) je af moet leggen om de Trophy te spelen. Je mag evenveel skills hebben, als je waarde in een bepaalde statistiek.

    2. Quest kaarten.
      Quest kaarten mag je zoveel hebben als je wilt.  Elke Quest instrueert je om richting een bepaalde locatie te gaan en daar een actie te spenderen. Veel van de Quests bepalen dat je moet “exploren”. Om te “exploren” rol je de Runebound dobbelstenen gelijk aan de Speed van je Held. Afhankelijk van het aantal matchende resultaten voer je uit wat er op de kaart staat.
    3. Enemy kaarten.
      Enemy kaarten zijn de lastigste van de Adventures en ze symboliseren gevechten die je gaat proberen te winnen. In Runebound werkt Combat met Combat tokens. Alle vijanden hebben dezelfde set met tokens, terwijl elke Held een set unieke tokens aangevuld door equipment heeft. Tijdens een encounter wordt de vijand door de speler rechts van de “actieve Held” gespeeld. Beide spelers gooien hun tokens. Nu wordt bepaald of de vijand of de Held initiatief heeft, de speler met initiatief is de speler met de meeste “goudkleurige” zijden op zijn combat tokens nadat ze gegooid zijn. Combat bestaat uit combat ronden, waarbij spelers om en om een token activeren en hun combat iconen spenderen. Wanneer alle tokens op zijn, één van beide zijden evenveel schade krijgt als hitpoints of wanneer beide spelers passen is de ronde afgelopen. Op dit moment worden alle tokens door de spelers weer opgepakt voor een eventuele volgende ronde (tenzij het gevecht is afgelopen doordat een van beide zijden is verslagen). Ook kan de Held er na een combat ronde voor kiezen om te vluchten. De Held rolt 1 dobbelsteen en mag vluchten zodra het gerolde landschap op de dobbelsteen gelijk is aan een van de aangrenzende locaties.Er zijn de volgende combat tokens:

      1. Bijl. Symboliseert fysieke schade. Spendeer zoveel bijl-resultaten als je gegooid hebt als schade. Per bijl die je spendeert, doe je 1 schade.
      2. Explosie. Symboliseert magische schade. Effectief hetzelfde als het bijlresultaat.
      3. Schedel. Staat enkel op de tokens van vijanden. Symboliseert schade door de vijand. Effectief hetzelfde als bijlresultaat.
      4. Vleugel. Symboliseert agility (wendbaarheid). Als je een Agility resultaat inzet mag je een van je ongespendeerde tokens “flippen”, omdraaien naar de andere kant en het symbool dat daarop staat in een volgende actie te spenderen. Je mag dit symbool ook gebruiken om je tegenstander een token opnieuw te laten gooien.
      5. Bliksem. Symboliseert een Surge ability. Hiermee kan je speciale abilities van je Held, of van de vijanden activeren.
      6. Een witte en zwarte cirkel. Symboliseert de  Double a Symbol ability. Zodra je deze activeert mag je een ander token op het “double” token leggen. Hiermee wordt het effect van een ander geworpen token verdubbeld. Bijvoorbeeld van 2 naar 4 schade.
      7. Shields. Symboliseert verdediging. Voor elk Shield dat je spendeert reduceer je je schade die je incasseert met 1. Dit kost geen actie en is geen actie.

      Zodra een van beide partijen evenveel schade ontvangt dan het aantal hitpoints is deze zijde uitgeschakeld. Wint de Held, krijgt hij de reward zoals deze staat beschreven op de Vijand kaart. Is de Held de verliezer, wordt de vijand afgelegd. De Held kan geen enkele actie meer doen, behalve genezen. Zodra de held weer tenminste 1 hp heeft, mag de Held weer zoals altijd alle acties uitvoeren.

  • Rest.
    De rest-actie is eenvoudig. Als je een Rest-actie uitvoert in een “Town”, “City”, “Shrine” of “Stronghold” wordt je helemaal genezen. Voer je een Rest actie uit op een andere locatie rol je de 5 dobbelstenen van Runebound. Voor elk resultaat op de dobbelsteen dat matched met je locatie genees je 1 van je wonden.
  • Train.
    Als je deze actie uitvoert mag je held zijn of haar hand aanvullen met Skill kaarten gelijk aan de handkaarten. Kom je op deze manier boven je handlimiet uit, moet je weer discarden naar keuze. Op deze manier vinden Helden nieuwe skill kaarten die ze eventueel willen leren en verkrijgen ze nieuwe “munitie” om hun reeds geleerde skills mee te gebruiken.

Gedurende je beurt mag je voor en na een door jou uitgevoerde actie altijd een “skill” leren. Zoals eerder gezegd levert het succesvol uitvoeren van Adventures je trophies op waarmee je skills kunt leren. Om een “skill” te leren spendeer je evenveel trophies als er op de skill kaart die je wilt spelen staan afgedrukt. Elke skill heeft een van de drie typen skills in Runebound (Body, Mind, Spirit). Een Held mag nooit meer skills van een type hebben als zijn of haar statistiek in dat type. Skills geven je permanente bonussen op je statistieken, of extra combat tokens.

Conclusie
Wat moet ik nu zeggen over de “terugkeer” van mijn favoriete games. Het is Runebound, in een nieuw jasje met flink wat veranderingen en verbeteringen. Vertrouwd en lekker avonturieren dus! De grootste verschillen zitten hem in het stroomlijnen van de game. Zo zijn er in Runebound voortaan minder steden, minder verschillende soorten encounters en minder fiddly tokens. Het is wat betreft setup véél makkelijker en gestroomlijnder geworden.

Tegelijkertijd is vooral de combat van Runebound dieper geworden. Weg met de 10-zijdige dobbelsteen en rollen tot je er bij neervalt. De combat van Runebound is namelijk van kaart en upgrade-based dice-rolls versimpeld naar tokens en token-interacties die door je tegenstander worden uitgevoerd. Combat is daarmee een stuk interessanter, dieper, maar ook langer geworden dan het dobbelwerk uit Runebound (2nd Edition)! Het grootste probleem van Runebound is daarmee precies duidelijk, het spel is láng én je hebt veel down time met veel spelers. De game is -in mijn ogen tenminste- onspeelbaar met 4 en is zelfs met z’n tweeën zo’n 2 uur lang. Ik heb de game helaas nog niet met 3 gespeeld, maar ik kan me voorstellen dat ik dat nog te doen vind.

De productie is zoals we van Fantasy Flight mogen verwachten, over de top. De miniatuurtjes van de Helden zijn weer fantastisch, het artwork prachtig en het grafisch design helder en duidelijk. Op de kaarten staat leuke flavortekst. Ik ben daarom al met al prima tevreden met de uitvoering van de game. Het grootste kritiekpunt dat ik heb wat betreft de componenten is het splitsen van de encounters voor beide twee eindbazen. Doordat elk monster twee keer in het deck zit, kom je dezelfde monsters voor mij net te vaak tegen. Grotere decks met meer verschillende monsters verwacht ik binnenkort dan ook in de winkel.. Jammer dat FFG hier niet net één stap meer heeft ingezet op diversiteit om de herspeelbaarheid en interesse hoog te houden. De game verlangt eigenlijk nu al naar expansions, meer kaarten, meer eindbazen. Het voordeel van deze keuze is wel dat eindbazen Margath en Vorakesh elk met een eigen set enemies en encounters komen. Dit is erg sterk gedaan en vergroot de thematische congruentie van Runebound. Top.

Voor de fans die -net als ik- (bijna) alles al hebben van Runebound (2E). Is third edition teveel hetzelfde? Ik vind het een lastige vraag om te beantwoorden. Runebound (3E) is gewoon anders, nieuw en spreekt me daarom erg aan. Ik mis wel elementen in Runebound (2E). Voor mijzelf is Runebound (3E) de moeite waard, maar ik kan me voorstellen dat het spel niet genoeg veranderd is om voor spelers een directe aankoop noodzakelijk te maken, daarvoor is het spel wellicht toch teveel hetzelfde gebleven.

Al met al is Runebound (3E), Runebound. Je avonturiert jezelf een weg naar de top en probeert Margath of Vorakesh te slopen voor je medehelden dat doen. Lukt dat, voel je je echt king of the Hill. Runebound maakt het je namelijk niet makkelijk.. Maar al met al, ben en blijf ik gewoon fan.

2 Reacties

  1. Jaap Nijhof

    Ruud, weer erg bedankt voor deze review. Ik vind ook deel 3 uit de serie erg leuk en goed om te spelen.
    Ook ik ben benieuwd naar de uitbreidingen.

    Reageren
    1. Ruud (Auteur bericht)

      Hey Jaap! Leuk om een reactie van je te lezen. Wij zijn ook erg benieuwd naar uitbreidingen, de game heeft ze (nu al) nodig!

      Reageren

Laat een reactie achter op Jaap Nijhof Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.